Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
Hukukta değişmez madde olmaz
İstanbul Üniversitesi, dünyanın 70 ülkesinden 500âe yakın katılımcının görüşü alınarak hazırlanan yeni anayasa raporunu açıkladı. Raporda, yeni anayasada devletin şekli, nitelikleri ve sembollerinin korunması gerektiği, ancak bu korumanın hukuk mantığına uymayan mutlak bir değişmezlik yasağı şeklinde olmaması gerektiği ifade edildi.
VATANDAŞLIK TANIMI DA OLMAMALI
âHer halükârda mevcut anayasadaki gibi ve uygulamada daha da genişletilen âdeğişmezlik yasağıâ hükümlerine yer verilmemeli, bu alan devletin şekli, İstiklâl Marşı ve bayrak gibi çok sınırlı kapsamda öngörülmelidirâ görüşüne yer verilen raporda, anayasada vatandaşlık tanımının yer almaması gerektiği de vurgulandı.
Hukukta değişmez madde olmaz
İstanbul Üniversitesi, dünyanın 70 ülkesinden 500âe yakın katılımcıdan görüş alınarak hazırlanan yeni anayasa raporunu açıkladı. Raporda, yeni anayasada devletin şekli, nitelikleri ve sembollerinin korunması gerektiği ancak bu korumanın hukuk mantığına uymayan mutlak bir değişmezlik yasağı şeklinde olmaması gerektiği ifade edildi.
13 Haziran tarihinde açıklanan çalışma için âAkademisyenlerin, öğrencilerin, sivil toplum örgütlerinin, kısacası toplumun farklı kesimlerinin ve sesini duyuramayanların düşüncelerini içeren bir çalışmadırâ ifadeleri kullanıldı. Raporda, anadilde eğitim, vatandaşlık tanımı, anayasadaki değiştirilemez maddeler, kadın ve çocuk hakları gibi birçok konuda geniş açıklamalar yapıldı ve sonuç önerileri verildi.Yeni anayasanın, Türk demokrasisinin âolgunluk sınavıâ olarak değerlendirildiği ifade edilen raporda, sürecin başarı ile tamamlanmasının bu sorumluluğu üstlenenler bakımından tarihi bir fırsat niteliğini taşıdığı vurgulandı.
âHer şeyden önce sürecin şeffaf ve açıklığı, yeni anayasanın ön şartı kabul edilmektedirâ denilen çalışmada, katılım ve müzakerenin demokratik meşruiyet açısından önemli olduğunun altı çizildi. Raporda, anayasa yapım sürecinin toplumsal taleplere dayalı bir uzlaşma metni olarak ortaya konulması gerektiği ancak bugüne kadar kabul edilen 5 anayasada, toplumun sürece ya hiç dahil edilmediği ya da sadece bir onay makamı olarak görüldüğü söylendi. Ayrıca, anayasa bütün partilerin uzlaşması ile hazırlanmış olsa bile, halkın verdiği desteğin açıkça görülmesi amacıyla, halk oylamasına sunulması gerektiği belirtildi. İstanbul / cihan
âYENİ ANAYASADA VATANDAŞLIK TANIMI OLMAMALIâ
Raporun anadilde eğitim ile ilgili önerisi, âTürkçe resmî dil olması öngörülmeli, Türkçe dışındaki anadillerin öğrenilmesi ve öğretilmesi anayasal güvenceye kavuşturulmalıdırâ şeklinde oldu.
Anayasada vatandaşlık tanımının yer almaması gerektiği belirtilen raporda, âYapılacak düzenlemede, vatandaşlık hakkı ile bu hakkın kazanılması ve kaybedilmesinin temel esasları öngörülmelidir.â ifadelerine yer verildi. En çok tartışılan konulardan biri olan anayasanın mevcut değiştirilemez maddeleri için ise raporda, âÖnerimiz devletin şekli, nitelikleri ve sembollerinin korunması; ancak bu korumanın hukuk mantığına uymayan mutlak bir değişmezlik yasağı şeklinde olmamasıdırâ denildi.
Bu konuda uzlaşma sağlanamaması halinde ise âHer halükârda mevcut anayasadaki gibi ve uygulamada daha da genişletilen âdeğişmezlik yasağıâ hükümlerine yer verilmemeli, bu alan devletin şekli, İstiklâl Marşı ve bayrak gibi çok sınırlı kapsamda öngörülmelidirâ görüşüne yer verildi.
âKADINA ŞİDDETİN YASAKLANMASI YÖNÜNDE AÇIK HÜKÜM OLMALIâ
KadIn hakları konusunda âkadına karşı şiddetin yasaklanmasıâ yönünde anayasada açık bir hükmün bulunması gerektiği ifade edildi. Ayrıca bu konu hakkında başlı başına BM ve Avrupa Konseyi Sözleşmeleriânin olması, konuya ilişkin özel bir hükmün yer almasını gerekli kıldığı belirtildi.
âÖĞRETİM ÜYELERİNE, KENDİ REKTÖRÜNÜ SEÇME İMKÂNI VERİLMELİâ
Raporda, âYükseköğretim Kuruluânun (YÖK) üniversiteleri tahakküm altına alması ve öğretim üyelerinin kendi rektörünü ve dekanını seçme özgürlüğünün tanımaması eleştirilerin başında gelmektedir.
Bu kapsamda üniversitelerin tam anlamıyla idarî ve malî özerkliğe kavuşturulması ve YÖKâe, sadece yükseköğretimi koordine ve planlama görevi verilmesi önerilmektedirâ ifadelerine yer verildi. Ayrıca, âÜniversite özerkliğinin anlamı esas itibariyle bilimsel araştırma yapanlara özgür bir ortam ve maddî imkân sağlanmasıdırâ denildi.