Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Niyet Neyse Sonuç O

Hz. Peygamber s.a.v. Efendimiz bir kudsî hadisinde şöyle buyuruyor: “Allahu Tealâ buyurur: Benim için bir amel işleyip, başkasını bu amele ortak eden kimsenin bu ameli tamamen kendisi içindir. Ben bu amelden uzağım. Ben ortaklıktan en müstağni olanım.” (Mâlik)

Görüldüğü gibi gizli niyetler şirk sayılarak ameli mahvetmekte ve hatta cezaya sebebiyyet vermektedir. Ancak bu ve benzeri ayet ve hadisleri derin bir vukufiyetle inceleyen İmam-ı Gazzalî k.s. Hazretleri, bu tür karışık ve gizli olan niyetlerle yapılan amelin niyetinde Allah rızası ne kadar kuvvetli ise o kadar sevap alacağını, riya ne kadar galip ise o kadar ceza göreceğini belirtmektedir. Eğer her ikisi de eşit ise birinin sevabı diğerinin günahını imha edecek, amel mahvolsa da ceza görmeyecektir.

Başkasını amele ortak etmekten kasıt nedir acaba? gizlililk esastır biliyoruz ama ''karışıklık'' derken hangi anlam içermektedir? nacizane merakımı giderirseniz sevinirim.paylaşımınız için teşekkürler...

bir amelin salih olması, imana bitişik olup şirk ve riyadan uzak, iyi bir niyet ve ihlasla yapılması, amelin İslam’a uygun olması, sırf Allah rızası gözetilerek yapılmış olması gerekir. salih amelleri işlerken niyetlerin düzgün olması gerekir. ibadetler, yalnız Allah'a yapılır, Allah'tan başkasına ibadet yapılmayacağı gibi, Allah rızası dışında başka bir amaçla da ibadet yapılmaz.

Allah'a yapılan ibadete, başkasını ortak etmek, ibadetle dünyevi bir çıkar sağlamak veya toplum nezdinde itibar kazanmak gibi; ibadetin ruhuna aykırı niyet ve amaçlarla yapılan ibadetleri Allah kabul etmeyeceği gibi değer de vermeyecektir. Allah rızasını kazanmak niyetiyle yapılan amele başkasının da rızasını karıştırmak riyadır. herhangi bir amele riya karıştığı zaman, o amelin ecrini yok eder.

Başkasını amele ortak etmekten kasıt nedir acaba? gizlililk esastır biliyoruz ama ''karışıklık'' derken hangi anlam içermektedir? nacizane merakımı giderirseniz sevinirim.paylaşımınız için teşekkürler...



Mesela, oruç tutarken Allah’ın rızası yanısıra bedenin sıhhatine niyet etmek; yemek pişirme telaşesinden kurtulmak için oruç tutmak; dilencinin veya borç isteyenin ısrarından kurtulmak için sadaka veya borç vermek; kendisi de hastalandığı zaman ziyaret edilsin diye hasta ziyaretine gitmek; cenazesine gelsinler diye cenazeye gitmek; Allah rızası için haccederken memleketindeki düşmanlarından kurtulmak, çoluk çocuğundan uzaklaşmak veya hava değişimine niyet etmek; malını, ailesini korumak maksadıyla uyumamak için nafile namaz kılmak; alimlerin, sofilerin ve halkın nezdinde itibarlı olmak, arkadaş edinmek için alimlerin, salihlerin ve sofilerin hizmetlerini yapmak; mevki kazanmak, itibar görmek veya susmak sıkıntısından kurtulmak için sohbet etmek; kir ve pis kokulardan kurtulmak, serinlemek, temizlenmek vs. için abdest almak; çevresinde iyi adam olarak tanınması ve iyilikle anılması, tazim ve saygı görmesi için iyiliklerde bulunmak gibi niyetlerle Allah rızasının karışık olması bu çeşittendir.

Bu çeşidin de adi olan, fakat son derece gizli olan kısmı, amelinden, ibadetinden veya ilminden dolayı veya kendisine verilen dinî, tasavvufî bir vazife sebebiyle insanlardan farklı muamele beklemektir. Mesela, karşılaştığı kimselerin önce kendisine selam vermelerini, saygı ve güleryüzle muamele etmelerini, ihtiyaçlarını karşılamalarını, alış-verişte kendisine müsamaha göstermelerini, meclislerde kendisine yer vermelerini, kendisini övmelerini istemek bu kabildendir.

Böyleleri, aslında ihlâsla yapmaya çalıştığı ve hatta kimsenin duymasını istemediği amelleri sebebiyle insanlardan hürmet bekler. Kendisine herhangi bir vazife verilmeseydi veya ibadeti, taati olmasaydı bu saygıyı beklemeyecekti. Mesela müminlere sohbet eden böyle bir kişi, kendisinden daha iyi sohbet eden biri ortaya çıkar da cemaat ona yönelirse son derece üzülür. Oysa dini anlatmak maksadıyla sohbet etmiş olsaydı, buna üzülmek bir tarafa, sevinecekti. Çünkü Allahu Tealâ, dinin daha güzel anlaşılma­sına vesile olan birini kendisine yardımcı kılmıştır. Bu duruma üzüntü duyan sohbetçi, insaf ile haraket edip o zamana kadar yaptığı sohbetlerin riya olduğunu anlamalı ve bunu ömrü sona ermeden anladığı için de şükretmelidir.

iki kardeşimizede teşekkür ediyorum...



gulurana kardeşim yazınızı aldım emek vermişsiniz çok güzel bi açıklama olmuş.Allah razı olsun...

fuadesra kardeşim Rabbim sizden de razı olsun.sizin vesilenizle önemli bir konuya açıklık getirilmeye gayret edildi.. gülürana kardeşimin örnekleri ise konuyu daha da anlaşılır kıldı. Rab'bim razı olsun..

estafirullah kardeşim...Amin hepimizden inşallah...

çok güzel ve önemli bir konuya değinilmiş :)
Allah razı olsun hepinizden, hepimizden inşAllah :D

RABBim riyasız güzel, çok ve daim ibadetler nasip etsin :)


çok güzel ve önemli bir konuya değinilmiş :)
Allah razı olsun hepinizden, hepimizden inşAllah :D

RABBim riyasız güzel, çok ve daim ibadetler nasip etsin :)


Amin...


çok güzel ve önemli bir konuya değinilmiş :)
Allah razı olsun hepinizden, hepimizden inşAllah :D

RABBim riyasız güzel, çok ve daim ibadetler nasip etsin :)



aminnnnn


çok güzel ve önemli bir konuya değinilmiş :)
Allah razı olsun hepinizden, hepimizden inşAllah :D

RABBim riyasız güzel, çok ve daim ibadetler nasip etsin :)

amin..
paylaşım için teşekkürler..

allah(c.c)razı olsun emeğinize sağlık...


çok güzel ve önemli bir konuya değinilmiş :)
Allah razı olsun hepinizden, hepimizden inşAllah :D

RABBim riyasız güzel, çok ve daim ibadetler nasip etsin :)


aminn inşallah.


RABBim riyasız güzel, çok ve daim ibadetler nasip etsin :)


amin.

Rab'bim cümlemizden razı olsun kardeşlerim.




RABBim riyasız güzel, çok ve daim ibadetler nasip etsin :)


amin.

yağmur ve gulurana kardeşim Rabbim ikinizden de razı olsun. Önemli bir konuya değinmişsiniz. Rabbim kendisine riyazsız ve halis niyetle ibadet edebilmeyi nasib etsin bizlere.

Hocamız bir sohbette namazda sünnet ve nafilede riya olabilir ama farzlarda riya olmaz demişti.


Hadis ve Sünnet

MollaCami.Com