Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


LAHN neye denir?

*Tecvid kurallarına uymadan Kur'a-nı Kerim okumaya LAHN denir.

1-) Lahn-ı Celi: Açık açık yapılan hata demektir.Bu hata harfin aslını değiştirip,başka bir harf yapar.

a)Hemze harfini ayn veya he gibi okumak, Tı harfini te veya dal gibi okumak, Kaf harfini kef gibi okumak, sad harfini sin gibi okumak.

b)Üzerinde vakıf yapılan kelimenin son harfine bir harf ilave eder gibi, yahut kalkalede aşırıya kaçıp hemze var gibi okumak.

c)Meddi tabileri yok etmek, harfin harekesini değiştirmek veya sakini harekelr gibi okumak.

Mana bozulmamış olsa bile bu şekilde hatalar Cemi Kurraya göre haramdır.

2-)Lahn-i Hafi: Gizli hata demektir.Kaideleri bozar.

a) İhfayı izhar gibi,izharı ihfa gibi okumak.Meal gunneyi-bila gunne gibi, bila gunneyi-meal gunnne gibi okumak.

b) "Ra" harfinin tekririni, veya "nun" harfinin gunnesini, yahur "şin" harfinin tefeşşisini yok etmek veya belirsiz okumak."Lam" ve "ra" harflerini ince okuyacakken kalın, kalın okuyacakken ince okumak.

Lahn yapmanın hükmü nedir?

-Lahn-ı Celi yapmak Eimme-i kurra'ya göre haramdır.Bu şekilde okumaya devam edenler azaba maruz kalacaklardır.Zira öğrenmenin hükmü "Farz-ı Ayın" dır.

-Lahn-i Hafinin ise 1. bölümü tenzihen mekruh, 2. bölümü tahrimen mekruhtur.

Bu hataları işlemeye devam edenlerin sevab ve ecirleri noksan olmaktadır. Dikkatli oluna...


*Tecvid Kıraat ilmi içinde yer alan , Kur'an okuma usulü ve ilmidir. Harflerin çıkış yeri, sıfatı, uzun veya kısalığı, genişlik veya darlığı, birleştirme ve ayırma, kalın ve ince vurguları konuları bu ilmin konularıdır.
Kelime manası olarak Tecvid (cewede) kökünden gelip, bir şeyi güzel yapmak, süslemek, hoşça yapmak manasına gelir. Cewde Arapça’ da kalite demek olur ki, bir şey çok güzel olduğu zaman kullanılır. Kur’an-i Kerim’i çok güzel ve kuralına göre okuyan insana, Kur’an-ı okumasıyla güzelleştiren manasında “mucevvid” denir.
Terim manası ise harfin hakkının verilerek çıkış yerine göre, gerek zati (her zaman onda bulunan, yani harften ayrılmayan, Belirtilmediğinde genellikle namazın bozulduğu) gerekse arızi (değişikliğe uğrayan başka bir değişle; harften kalktığında harfin zatını değiştirmeyen, namazın bozulmasına neden olmayan) sıfatların hakkı verilerek Kur`an-ı kerimin okunmasıdır.

Allah (c.c) razı olsun kardeşim.

Rasul-i Ekrem(asm) şöyle buyurmuştur:

''Kur'an-ı Kerimi,arabın lahnı(ezgiler-sesler) ve savtı(sesleri) ile okuyunuz.Ehl-i kitabın(yahudi ve nasara) lahnından sakının.Yani,Allah'ın(cc) Rasulullaha buyurduğu sesle eda ediniz demektir.(Karakılıç Celalettin,Tecvid İlmi)

Ayet-i Kerimede:

"Ve Kurânı tertil üzere(yavaş yavaş) oku."(Müzzemmil Sresi,4) ifadesi mevcuttur:

TERTÎL, bir şeyi güzel, düzgün ve tertip ile kusursuz bir şekilde açık açık, hakkını vererek açıklamaktır. Aralarında çok değil, biraz açıklık bulunmakla beraber gayet güzel bir düzgünlükte görülen ön dişlere derler. Sözü de öyle tane tane, yavaş yavaş, ara vererek ve güzel sıralama ve ifadeyle söylemeye de "tertîl-i kelâm" derler. Kurânın tertili de böyle her harfinin, edasının, tertibinin, mânâsının hakkını doyura doyura vererek okunmasıdır. Burada emrinden sonra mastarıyla vurgu yapılması da bu tertîlin en güzel şekilde olmasının arandığını gösterir. Bir söz aslında ne kadar güzel olursa olsun gereği gibi güzel okunmayınca güzelliği kalmaz. Güzel okumasını bilmeyenler güzel sözleri berbat ederler. Sözün tertîl ile güzel söylenmesi ve okunması ise sade ses güzelliği ile gelişi güzel eze büze şarkı gibi okumak, saz teli gibi sade ses üzerinde yürümek kabilinden bir musıkî işi değildir. Kelimelerin dizilişinin mânâ ile uyum sağlaması ve dilin fesahat ve belağatı hakkıyla gözetilerek ruhî ve manevî bir uygunlukla, yerine göre şiddetli, yerine göre yumuşak, yerine göre uzun, yerine göre kısa okuma, yerine göre ğunne, yerine göre izhar, yerine göre ihfa, yerine göre iklâb, yerine göre vasıl, yerine göre sekit veya vakıf; kısacası bütün maksat, mânâyı duymak ve mümkün olduğu kadar duyurmak olmak üzere tecvid ile okuma işidir. Bunun için Kurân okurken tertîl ve tecvid gerekir. Tecvid de, kaf çatlatmak derdiyle, çatlatmaktaki mânâyı kaybetmek değildir.

Tecvid ve Kırâet ilmi kitaplarında Kurân kırâeti üç mertebe üzerine sınıflandırılmıştır: Bunlar tahkîk, tedvir ve hadrdır.

Tahkik, munfasıl meddi dört veya beş elif miktarı çekecek şekilde gayet ağır bir ahenk ile okumaktır.

Tedvir, iki veya üç elif miktarı çekecek şekilde orta halde okumaktır.

Hadr de tabii med gibi bir elif miktarı çekecek şekilde hızlı okumaktır.

Bir elif iki fetha miktarı demek olduğuna göre, bir harekenin belli olacak şekilde okunuşundaki ilk ses, âhenk süresinin hızlılık ve ağırlığına göre, her kırâetin şifresini teşkil eder. Asım, Hamze, Nafiden Verş kırâetleri tahkik; İbnü Amir, Kisâi kırâetleri tedvir; diğerleri hadr tarzındadır. Fakat bunların hiçbirinde bir harf veya harekenin hakkı çiğnenecek şekilde okunmak caiz olamayacağı için, asıl mânâsıyla tertil kırâetlerin hepsinde şarttır. Kırâetleri böyle hadr ve tedvir şeklinde kısımlara ayırmaya cevaz veren ise gelecek olan "Kurândan size kolay geleni okuyun." emridir.(Elmalılı Tefsiri)

Rasul-i Ekrem(asm) bir başka hadisinde şöyle buyurmaktadır:

Kur'an-ı bir çok kimseler okur.Fakat edasına,ilmine riayet etmediği için,Kur'an ona lanet eder.(Karakılıç Celalettin,Tecvid İlmi)

Bu ilmin Üstadı İmam Abdurrahman Cezeri şerhinde der ki:

Kur'an okumak isteyenlerin Kur'an'a başlamadan evvel meharic-i hurufu(harflerin çıkış yerleri) ve sıfat-ı hurufu(harflerin sıfatları) bilmeleri hem farz hem de vaciptir.En fasih okumak ve konuşmak için...

bu güzel bilgileri hatırlattığınız için sağolun kardeşlerim
allah razı olsun..

Tecvid ve Kırâet ilmi kitaplarında Kurân kırâeti üç mertebe üzerine sınıflandırılmıştır: Bunlar tahkîk, tedvir ve hadrdır.

Tahkik, munfasıl meddi dört veya beş elif miktarı çekecek şekilde gayet ağır bir ahenk ile okumaktır.

Tedvir, iki veya üç elif miktarı çekecek şekilde orta halde okumaktır.

Hadr de tabii med gibi bir elif miktarı çekecek şekilde hızlı okumaktır.


Mukallid kardeşime teşekür ederken burada şu bilgiyide eklemek isterim:

Bu 3 şekilde de okumak caizdir.Mühim olan harflerin hakkına riayet ederek,tecvid üzere okumaktır.

Ancak süratte ileriye gidip kelimeler birbirine karışacak şekilde okumamak lazımdır.Bu türlü okumaya "hezreme" denir ki makbul bir okuyuş değildir.

Lalee ve verd-i ebyaz kardeşim okuyan gözlere sağlık...

Meharic-i Huruf:(Harflerin Çıkış Yerleri)

1-Ağız Boşluğu:Uzatma harfleri-Elif,Vav,Ye-

2-Boğazın göğse bitiştiği yer:-1.Hemze 2.He-

3-Boğazın Ortası:-1.Ayn 2.Ha

4-Boğazın Ağza açılan kısmı:-1.Gayn 2.Ha(Halık)

5-Büyük dilin kökü ve karşılığı olan damak:-Gaf-

6-5.Çıkış yerinin,dil ucuna doğru bir parmak aşağısı:-Kef-

7-Dilin Ortası:-1.Cim 2-Şin 3-Ye-

8-Dilin Yanı,üst azı dişlere yanaştırmakla,dil ile dişler arasındaki boşluk:-Dat-

9-Dilin ucu kıvrılarak ön dişlerin damak kısmı:-Lam-

10-Dil ucu ve karşılığı olan üst damak:-Nun-

11-Dil ucu ve arkasıyla kıvrılarak üst dmağa değmeden asılı kaldığı yerdir:-Ra-

12-Dilin ucu ve üst ön dişlerin damak kısmı:-1 TI(dil kubbe yapar) 2.Dal(Dil düzdür)
3.Te(Dil düzdür)-

13-Alt ön dişlerin yarısına yakın yerden dil ucunun yanaştığı yer:-1.Sad(Dil kubbe yapar) 2.Sin(dil düzdür) 3.Ze(Dil düzdür)-

14-Dil ucunun üst ön dişlerden hafif çıktığı yer:-1.Zı(Dil kubbe yapar) 2.Zel(Dil düzdür) 3.Se(Dil düzdür)

15-Üst ön dişlerle,alt dudağın karın kısmının ısırıldığı yer:-Fe-

16-Dudaklar :-1.Vav(Dudaklar ileriye uzatılır ve çekerken telaffuz edilir) 2.Be(Dudakların ıslak kısımları kuvvetlice sıkılır) 3.Mim(Dudakların kuru kısımları hafif yumulur)
17-Genizden gelen ses(Gunne):Bazı Tecvid kurallarında uygulanır;ihfa gibi...

Bu çıkış yerleri tespit edildikten sonra;ehil olanlardan telaffuz ettirilmek suretiyle öğrenilmelidir.

Not:Bazı çıkış yerlerinden birden fazla harf çıkmaktadır.Birinci sırada verilen harf;milimetrik farkla o çıkış yerinin daha altındadır.

kuran okurken zaten vesveseleniyodum..acaba yanlışmı okudum diye...şimdi iyice kafam karıştı ya....
kuranı küçükken cami imamızdan öğrendim...sonra kendi çabalarımla az biraz ilerlettim...bilmediğim elbet bi çok konu var ..ama yukarıya çok şey yazılmış..ben şimdi bunlardan hangisini yapmıyom...hangisini yapıyom ::) ::) ::)

Sıfat-ı Huruf:(Harflerin Sıfatı)

Elif: 1.Nefes akmaz. 2.Ses Akmaz(Sert) 3.İnce 4. Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
He: 1.Nefes akar. 2.Ses Akar(Yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.

Ayn:1.Nefes akmaz. 2.Ses ne akar ne akmaz(sert-yumuşak arası) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
Ha:1.Nefes akar. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.

Gayn:1.Nefes akmaz. 2.Ses Akar(Yumuşak) 3.Kalın 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
Ha:1.Nefes akar. 2.Ses Akar (Yumuşak) 3.Kalın 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.

Gaf:1.Nefes akmaz. 2.Ses Akmaz(Sert) 3.Kalın 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.6.Ses depretilir(Kalkale)

Kef:1.Nefes akar. 2.Ses Akmaz(Sert) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.

Cim:1.Nefes akmaz. 2.Ses Akmaz(Sert) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.6.Ses depretilir(Kalkale)
Şin:1.Nefes akar. 2.Ses akar(yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.6.Ses ağızda yayılır(Tefeşşi)
Ye:1.Nefes akmaz. 2.Ses akar(yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.6.Yumuşaklığı belirtilir(liin)

Dat:1.Nefes akmaz. 2.Ses Akar(yumuşak) 3.Kalın 4.Ağız kapalı(Dilin kubbe yapması) 5.Zamanla Söylenir.6.Ses uzaması(İstitale)

Lam:1.Nefes akmaz. 2.Ses ne akar ne akmaz(Sert-yumuşak arası) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Ani söylenir.6.Dil ucu kıvrılır(İnhiraf)

Nun:1.Nefes akmaz. 2.Ses ne akar ne akmaz(Sert-yumuşak arası) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Ani Söylenir.

Ra:1.Nefes akmaz. 2.Ses ne akar ne akmaz(Sert-yumuşak arası) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Ani Söylenir. 6.Dil ucu kıvrılır(İnhiraf) 7.Tekrardan kaçınmak-rrr..(Takrir)

Tı:Nefes akmaz. 2.Ses akmaz(Sert) 3.Kalın 4.Ağız kapalı(Dilin kubbe yapması) 5.Zamanla söylenir.6.Ses depretilir(Kalkale)
Dal:Nefes akmaz. 2.Ses akmaz(Sert) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
6.Ses depretilir(Kalkale)
Te:Nefes akar. 2.Ses akmaz(Sert) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.

Sad: Nefes akar. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.Kalın 4.Ağız kapalı(Dilin kubbe yapması) 5.Zamanla Söylenir. 6.Islık sesi(Safir)
Sin:Nefes akar. 2.Ses akar(Yumuşak 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
6.Islık sesi(Safir)
Ze:Nefes akmaz. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
6.Islık sesi(Safir)

Zı:1.Nefes akar. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.Kalın 4.Ağız kapalı (Dilin kubbe yapması)5.Zamanla Söylenir.
Zel:Nefes akmaz. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
Se:Nefes akar. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.

Fe:Nefes akar. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Ani Söylenir.

Vav:Nefes akmaz. 2.Ses akar(Yumuşak) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Zamanla Söylenir.
6.Yumuşaklığı belirtilir(Liin)
Be:Nefes akmaz. 2.Ses akmaz(Sert) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Ani Söylenir.
6.Ses depretilir.
Mim:Nefes akmaz. 2.Ses ne akar ne akmaz(sert-yumuşak arası) 3.İnce 4.Ağız açıktır 5.Ani söylenir.

Notlar:
1.Ağız açık sıfatı:Dilin düz oluşu demektir.
2.Ağız kapalı sıfatı:Dilin kubbe yapması demektir.
3.İnce Sıfatı:Dilin aşağı çenede olması demektir.
4-Kalın sıfatı:Dilin üst damağı kaplaması demektir.

yukarda açıklananları yapıyorum inşaallah...ney üfleme metodu gibi olmuş :)


yukarda açıklananları yapıyorum inşaallah...ney üfleme metodu gibi olmuş :)


Allah yardımcınız olsun.
Ehil bir kişiden yardım alsanız çok daha faydalı olur.

Allah razı olsun kardeşim...bi kuran kursuna kayd olsam çok iyi olur...
zaten benim fıtratımda da var..birinin karşısına diz çöküp bişeyler öğrenmek... :)

MEVLAM hakkıyla okumayı nasip eylesin

elinize sağlık güzel açıklamalar olmuşş


Kur'ân-ı Kerîm ve Tefsir

MollaCami.Com