Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
Islâm ve Hıristiyanlığı Hz. Meryemâi Hz. Muhammed ile nikahlayarak birleştirme!
İSLÂM VE HIRİSTİYANLIĞI HZ. MERYEMâİ HZ. MUHAMMED İLE NİKAHLAYARAK BİRLEŞTİRME!
âKuranâdan İdrake Yansıyanlarâ adlı eserinde Gülen, Meryem Suresinin 17. ayetinin meâlini kendi ifadesiyle şöyle verir:
âSonra, insanlardan gizlenmek için bir perde germişti. Ruhumuzu göndermiştik de ona tam bir insan olarak görünmüştüâ ve şu yorumunu ilâve eder: âAcaba ne idi bu ruh? Hemen büyük çoğunluğu itibariyle bütün tefsirler, ayeti kerimede: â⦠ruhumuzu gönderdikâ¦â diye belirtilen ruhun Cebrail (a.s.) olduğunu ifade etmektedirler. Ne var ki, burada Kuran âRuhâ tabirini kullanıyor; ruhâun tayininde ise ihtilaf vardır. İhtimalin sınırları ise ihtilafın çerçevesini aşkındır; hatta Efendimizin ruhunu içine alacak kadar da geniştir. Evet bu da muhtemeldir; zira Hz. Meryem çok afife ve nezihe bir kadındı. Bu itibarla da gözlerinin içine başka bir hayal girmemişti ve girmemeliydi de. Ona sadece kendisine helal olan biri bakmalıydı. O da olsa olsa Efendimiz olabilirdi; zira o bir münasebetle Hz. Meryemâin kendisiyle nikahlandığına işaret buyuruyordu. Bu açıdan da âRuhâun Efendimizin ruhu olabileceği de ihtimal dahilindedirâ¦â
(Gülen (F.): Kurâanâdan İdrake Yansıyanlar, İstanbul, 2000, s. 247-248.)
Her ne kadar Gülen cümlesinin sonunda bu konuda başka kanıtlar bulunmadan bunun katiyet ifade etmeyeceğini belirtiyorsa da, söz konusu ayeti böyle yorumladıktan sonra geriye ne kalıyor ki? Gülen, kendiyorumuna Hz.Peygamberi de ortak ederek, âO â¦. Hz.Meryemâin kendisiyle nikahlandığına işâret buyuruyordu.â diyor. Hz.Peygamberâin âişâretiâ Kenzuâl-Ummanâdaki bir rivayettir. Bu rivayet gerçek bir hadis bile olsa, Hz. Peygamberâin Meryem ile nikahının ve zevceleşmesinin Ahiretâte, Cennetâte olacağını belirtiyor.
(Bu nikahlanma olayına eserin 146 nolu dipnotu ile Gülen, Ali el-Muttakiânin âKenzuâl-Ummalâ (11/424) adlı eserinden dayanak gösteriyor. Ancak rivayetin metnini vermiyor. Orada Hz. Peygamberâe isnad edilen söz şudur: âSaâd İbn Cünadeâden, Allah Resûlü dedi: Cennetâte Allah beni İmrân kızı Meryem, Firavunâun hanımı ve Musaânın kız kardeşi ile evlendirecekâ¦â Bu rivayet farklı ravilerden az çok farklarla Taberânî: Muâcemuâl-Kebîr, VI, 52, no: 5485; Heysemî: Mecmuâa, IX, 128, gibi diğer kaynaklarda da geçmektedir. Ancak rivayet sahih hadislerin kaynağı Kütub-i Sitteâde yoktur.)
Gülenâin bu akıl ve mantık dışı yorumlarıyla Hz. İsaânın annesinin, Hz. Meryem ve babasının, haşa, Hz. Muhammed olarak bu dünyada olmuş bir nikahlanma gibi anlatması dinlerarası diyalog çerçevesinde Hıristiyanlığı ve İslâmı âevlendirmeyeâ yönelik bir girişimden başka ne gibi bir değeri olabilir?
Gülenâin diyalog için Hz.İsaâya anlattığımız özel ilgisini, cemaatin bir başka üyesi ve Aksiyon Dergisiânin editörü İ.Karayeğen de sözleriyle doğrulamaktadır. Söz konusu derginin 470 nolu özel sayısında âİnsanlık Oânu Bekliyor: Hz. İsaâ başlıklı bir kapak dosyası hazırlamıştır. Editör şöyle yazıyor: âMüslümanlık ile Hıristiyanlık sanılanın aksine Musaviliğe nisbeten birbirine daha yakındır. Buradaki ortak payda Hazreti İsa (A.S.)âdır. Hz.İsa bizim de peygamberimizdir ve Kuranâda tek kadın Hz. Meryem aynı zamanda bir surenin de adıdır. Bunlar müşterek çizginin en büyük delilidir. Müdakkik araştırmacılar, teslis inancını terk eden samimi İsaviler ile İslâm Dini arasındaki mesafenin kısaldığını görmektedirler.â
(Karayeğen (İ.): â10 Yıldır Doğru Adrestesinizâ, Aksiyon Özel Sayı, No: 470, s Aralık 2003, s. 5)
Görüldüğü gibi Gülen ve cemaatinin Hıristiyanlarla özel ilişkilerini Hz. İsaânın da Müslümanların peygamberi olduğu inancıyla Hz. İsa üzerinden kuruyorlar. Peki Hz. Musa, Müslümanların inandığı bir peygamber değil mi? Eğer ilişkiler böylece peygamberler üzerinden kurulacaksa niçin Hz. Musaânın müntesipleri Museviler Müslümanlara Hıristiyanlardan daha uzak oluyor? Görüldüğü gibi Hıristiyanlarla ilişkilerini meşrulaştırmak için Gülen ve cemaati çok basit, basit olduğu kadar da eksik bir mantık oyunuyla temellendiriyorlar.
Gülen ve cemaatinin diyalog yaptığı Hıristiyanlar teslis inancını terk etmiş, kendi tabirleriyle âİsevilerâ midir? Çünkü Hz. İsa, teslisçi değil, tevhidçiydi bize göre. Gülenâin ziyaret ettiği, meşhur mektubunu sunduğu ve mektubunda âdiyaloğunuzun bir parçası olacağızâ dediği Papa II. John Paul teslisi terk etmiş bir İsevi miydi?
Diyalog için bu tür tutarsız gerekçelere ne gerek görülüyor ki! Vatikan bizi diyaloğa davet etmiştir; biz de katılıyoruz demek kafi değil mi?
KAYNAK:
Journal of Islamic Research 2007 / Dinlerarası Diyalog ve Başkalaştırılan İslâm, sh.286
Prof.Dr. Mehmet BAYRAKDAR
Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi, Felsefe ve Din Bilimleri, ANKARA