Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Ehven-i şer ne demek ?

Bu ifadenin aslı "ehven-i şerreyn" yani, iki kötünün hafif olanı, şeklindedir.
Önemli bir fıkıh yani, İslâm hukuku kaidesidir. İslâm hukukuna göre hazırlanan "Mecelle" mize; "ehven-i şerreyn ihtiyar olunur" diye geçmiştir ki, başka ihtimal (alternatif) yoksa ve yapmak zorunda olduğumuz şeyler kötü şeylerse en hafifini seçmek mecburiyetindeyiz, demektir. (Md.29)
Aynı zamanda Mecellemizde üç madde daha vardır:

1. “İki fesatla karşılaşıldığında hafif olanı yapılır, büyüğünün çaresine bakılır"
2. "Büyük zarar küçük zararla giderilir"
3. "Genel zararı önlemek için kısmî zarar seçilir" (md. 26,27,28).
Bugünkü Türkçe ile aktardığımız bu maddeler İslâm hukuku açısından önemli maddelerdir ve bilinmeleri halinde günlük hayatımızda birçok problemimizi hallederler. Ancak ifadelerden de anlaşılacağı gibi, iki kötüden hafif olanının yapılabilmesi için, hayır olan ihtimal (alternatif) bulunmaması ve ikisinden birini mutlaka yapmak zorunda kalması şartları vardır. Buna göre; şerlerin yanında bir de hayır varsa veya hayır olmasa bile şerlerin hiç birini yapmadan da olunabiliyorsa şerrin hafif olanı da yapılamaz. Meselâ:
• Yaralı bir adamın, .secdeye gidince yarası akıyorsa ima ile oturarak kılar. Çünkü secdeyi terk etmek namazı abdestsiz kılmaktan daha hafif bir zarardır.
• Bir adamın tavuğu başkasının değerli bir incisini yutsa, incinin sahibi tavuğun parasını verip onu kesebilir, diğeri vermemezlik edemez.
• Hamile bir kadın öldüğünde, çocuğunun canlı olduğu umuluyorsa kadının karnı yarılıp çocuk çıkarılır.
• Etrafa yayılmasından endişe edilen bir yangını söndürmek için gerekirse itfaiye birisinin evini yıkabilir..

Sünnetten ya da farzdan birinin mutlaka gideceği yerde, kalbi kan ağlayarak sünneti bırakır farzı yapar..

( Ali Haydar Efendi, dürer I/83 vd; M.Sıddık el-Burnû el-Veciz 82 vd)

paylaşım için teşekkürler


paylaşım için teşekkürler
Fıkıh konularına da değinmeniz iyi olmuş, teşekkür ederim, Allah razı olsun...

bu maddeleri gayet iyi bildikleri için kardeş katline İCABI halinde cevaz vermişlerdir.
bu maddelerin yanından bile geçmeyen biz koskoca cihan padişahı kardeşini öldürtmüş diye ortalığı velveleye
verip fesad çıkarıyoruz.
halbuki onlar islam devletinin bekası için kendi ailelerinden kardeşlerinden vazgeçebilmişlerdir.


Fıkıh - İlmihal

MollaCami.Com