Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Kur’an [Mushaf] abdestsiz tutulabilir mi?

Sual: Bir Müslüman Mushafı abdestsiz tutabilir mi?
CEVAP
Peygamber efendimiz, Bekara suresinin, (Hayzdan temizleninceye kadar kadınlarınıza yaklaşmayın) mealindeki 222. âyeti ile, Vakıa suresinin, (Kur’an-ı kerime temiz olanlardan başkası
dokunamaz) mealindeki 79.âyet-i kerimesini açıklayarak buyuruyor ki:

(Kur'ana ancak hadesten [abdestsizlikten, cünüplükten, hayz ve nifastan] temiz olan el değdirebilir.) [Nesai]

(Hayzlı ve cünüp olan, Kur'andan bir şey okuyamaz.) [Tirmizi]

(Cünüp ile hayzlıya mescide girmek helal olmaz.) [İbni Mace]

(Hayzlı kadın namaz kılamaz.) [Ebu Davud]

Bütün fıkıh kitaplarında da Kur’an-ı kerime cünüp ve abdestsiz iken dokunulamayacağı, cünüpken de okunamayacağı bildiriliyor.

(Merakıl-felah) haşiyesi ve bunun tercümesi olan (Nimet-i İslam) kitabında diyor ki:
Cünüp, namaz kılamaz, Kur’an-ı kerim okuyamaz, Mushafa ve âyetlere dokunamaz, mescide, camiye giremez. Kâbe’yi tavaf edemez. Abdestsiz olarak da namaz kılamaz, tavaf edemez ve Mushafı tutamaz, yani bir âyet bile olsa, abdestsiz Mushafa el süremez.


Hayz ve nifaslıya yasak olanlar
19’cuların bâtıl dininde olanlarla, bazı mezhepsizler, kadın özel hallerinde, yani hayzlı ve nifaslı [lohusa] iken (Namaz kılar, oruç tutar ve Kur’an okur, bunu kadınların iyiliği için yapıyoruz) diyorlar. Hasta kadına bunları yaptırmak iyilik mi? İyilik, Allah’ın ve Resulünün emri ne ise ona uymaktır. Allahü teâlâ, (Bir işte anlaşmazlık olursa o işi Kur’ana ve sünnete arz edin), (Resulüm Kur’anı açıkla), (Bilmiyorsanız âlimlere sorun) buyuruyor.

Bu emirlere göre hayzlı, nifaslı şunları yapamaz:

1- Namaz kılamaz.

Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Hayzlı kadın namaz kılamaz.) [Buhari, Müslim]

(İstihazalı [özürlü], hayzı bitince yıkanır, namazını kılar, orucunu tutar.) [Darimi]

Aşağıdaki hadis-i şerifler de, istisnalar hariç, hayzın da cünüplük gibi olduğunu göstermektedir:

(Hayzlı ile cünübe rahmet melekleri yaklaşmaz.) [Nesai] (Hayz bittikten sonra ve sebepsiz guslü geciktirenlere rahmet getiren meleklerin yaklaşmadığı bildirilmiştir.)

(Hayzlı ile cünüp kadının saç diplerine su ulaşıyorsa, guslederken örgülerini çözmesi gerekmez.) [Ziya el Makdisi, Hattâbi]

Resulullah efendimiz, hanımına, (şu seccadeyi getir) dedi. O da, ben hayzlıyım deyince, (Hayzın elinde değil ya) buyurdu. (Müslim) [Demek ki hayzlıya bazı yasaklar var.]


2- Oruç tutamaz.
Hadis-i şerifte, (Hayzlı iken tutulamayan oruçlar kaza edilir, kılınmayan namazlar affolur) buyuruldu. Hayz veya nifas sebebiyle Ramazanda oruç tutmayan kadınların öteki Ramazana kadar kazalarını geciktirebilecekleri de Resulullah efendimiz tarafından bildirildi. (Buhari, Müslim)


3- Kur’an okuyamaz.
Hadis-i şerifte, (Hayzlı ve cünüp, Kur’an okuyamaz) buyuruldu. (Tirmizi)


4- Mushafa el süremez.
(Kur’ana temiz olanlardan başkası dokunamaz) mealindeki [Vakıa 79] âyeti açıklayan Allah’ın Resulü buyurdu ki:
(Kur’ana ancak [hadesten] temiz olan dokunabilir.) [Nesai]

Abdestsiz iken bile Mushafa dokunulmaz. (Dürer ve bütün fıkıh kitapları)


5- Camiye giremez.
Hadis-i şeriflerde buyuruluyor ki:
(Cünübe ve hayzlıya mescide girmek helal olmaz.) [İbni Mace]

(Hayzlı, duaları okur, ancak musallaya [namaz kılınan yere] girmez.) [Buhari]


6- Tavaf edemez.
Hadis-i şeriflerde buyuruldu ki:
(Hayzlı Beytullahı tavaf edemez, ancak veda tavafı affedilmiştir.) [Buhari]
(Tavafta namaz gibi abdestli olmak lazımdır.) [Tirmizi]


7- Cima edemez.
Kur’an-ı kerimde mealen buyuruluyor ki:
(Sana kadınların ay hâlini sorarlar. De ki: o, bir rahatsızlıktır. Hayz halindeki kadınlardan uzak durun, temizleninceye kadar yaklaşmayın. Temizlendikleri vakit de, Allah’ın size emrettiği yerden yaklaşın.) [Bekara 222]

Yahudiler hayzlı ile bir odada oturmaz, beraber yemek yemezdi. Eshab-ı kiram hayz halini sorunca Resulullah efendimiz, bu âyeti okuyup, (Cima hariç, her şeyi yapabilirsiniz) buyurdu. (Müslim)

Bir dinde reformcu, (Kadın, özel halinde Namaz ve oruç hariç, birçok ibadeti yapabilir, mesela Kur’an okuyabilir, mescide girebilir, tavaf yapabilir. Bu konular, çoğunluğa rağmen birer müctehid olan İbni Kayyım [İbni Teymiye’nin talebesi], zahiri fırkasından İbni Hazm ve felsefeci İbni Rüşd bunlara cevaz vermiştir) diyor. Bu üç kişinin hiçbiri Ehl-i sünnet değildir. Böyle konuşmaları dinde senet olmaz.

Sual: Naylon ile kaplanmış olan Mushaf, abdestsiz tutulabilir mi?
CEVAP
Naylon kapağa yapışık halde değil ise, naylon Mushafın kılıfı olmuş demektir, abdestsiz tutulabilir. Yani kılıf şeklinde ise tutulur, cilt kapağına yapışık ise tutulmaz.

Sual: Arapça yazılar abdestsiz tutulur mu?
CEVAP
Âyet değilse, sadece Arapça yazılar ise abdestsiz tutulur.

Sual: Kur'anı abdestsiz olarak alıp okuyabilir miyiz?
CEVAP
Ezbere veya elimizi dokunmadan bakarak okuyabiliriz.
Dokunarak okumak her mezhepte böyledir. Okuması değil dokunması haramdır.

Sual: Kur’an-ı kerim teyp kasetlerini de abdestli mi tutmalıyız?
CEVAP
Evet.

Sual: Abdestsiz elifcüzü tutulur mu?
CEVAP
Evet, tutulur.

Sual: Çocuğum Mushafı abdestsiz getirince bana günahı olur mu?
CEVAP
Olmaz. Fakat abdestli tutmaya alıştırmalıdır!

Sual: Arapça kitapları ve sureler bulunan CD’leri abdestsiz birine veya gayrimüslime vermek uygun mu?
CEVAP
CD’lere Kur'an-ı kerim alınmışsa abdestsiz tutulmaz. Ama Arapça kitapları abdestsiz tutmak caizdir. Kitabı tutmak caiz olduğu gibi CD’sini de tutmak caizdir. İhtiyaç varsa gayrimüslime de verilir. Ama Mushafı vermek uygun değil.

Sual: Namaz kitabı gibi içinde âyet-i kerime olan kitapları abdestsiz tutmak ve okumak caiz midir?
CEVAP
Evet caizdir, fakat âyetlere el ile dokunmamak gerekir.

Sual: İçinde âyet yazılı olan tabağı kullanmak ve abdestsiz olarak tutmak caiz midir?
CEVAP
Abdestsiz olarak dışından tutulabilir; fakat abdestsiz âyet-i kerimeye el sürülemez. Bu tabakla bir şey yemek de uygun olmaz, süs olarak kullanılabilir.

kaynak:
Saadeti Ebediyye ilmihali

SeLam ve Dua iLe..



Sual: Abdestsiz elifcüzü tutulur mu?
CEVAP
Evet, tutulur.

Sual: Çocuğum Mushafı abdestsiz getirince bana günahı olur mu?
CEVAP
Olmaz. Fakat abdestli tutmaya alıştırmalıdır!




Elif cüzü Hz Kur'an olmuyormu ki abdestsiz tutulsun. Birbirine ne kadar zıt...

Çocuğum Mushafı abdestsiz getirince neden günah olmuyormuş ki onun eline alamasına sebep kim..?

kaynagini vermistim ilmihalden bu yazi...

sahsen bende ilmihalde olsa abdestli olmayi tercih ediyorum...


kaynagini vermistim ilmihalden bu yazi...

sahsen bende ilmihalde olsa abdestli olmayi tercih ediyorum...


Tebrik ederim sizi abdestli olarak tercih ettiğiniz için, şu kadar varki
Yazımızı eklerken kaynak kadar yazının içeriği bizim için çok önemli. Okuyup, kavrayalım
İslamda yeri varmı varsa eklenme taraftarıyım. Mesela şimdiki yazımız, benim kanaatim islamda yeri yok İslamda yeri yoksa kurallar gereği direk müdaele edilir... Hal böyle olunca emeğinize yazık oluyor.
Aklımıza şöyle bir şey gelebilir. Hiç mi yok? var ama öbür tarafta zararı var. Konumuz konu itibari ile süper olabilir ama kişi o konu içinde yanlış bilgide verebiliyor. Teşbihde hata olmazsa, kaş yaparken göz çıkarıyoz.

tsk ederim yanit icin.. haklisiniz ama bu ilmihal 4 hak mezhep imamlarinin icma karari ile acikladiklari fikih bilgilerini iceriyor ve firka i naciye i temsil ediyor .. oyuzden eklemekte sakinca gormedim elbette bizlerinde belki eksik yada yanlis bildiklerimiz vardir..

elif cuzune gelince ben cocuk yaslarda ailemden oyle ogrendigim icin abdestli tutmayi tercih ediyorum ve uyguluyorum burada oyle yazmasi benim de garibime gitmisti ama belkide ben eksik biliyorumdur diye yaziyi eklemede sakinca gormedim insaALLah dikkatinizi ceken uyumsuz konular olursa bildirirseniz sevinirim en azindan dogru olani arastirmamiz mumkun olur bunu bende daha derin arastiricam zaten ..

SeLam ve Dua iLe..


Evliya Çelebi’nin Seyahatname adlı eserinden derlenen bilgilerin yeraldığı “Arşiv vesikalarına göre Nasreddin Hoca” adlı yazıda Evliya Çelebi’nin .“Akşehir ulema ve sulehası, ayan ve sipahisi libası fakire giyerler.
Nasreddin Hoca, Konya’da bir medreseye yerleşmiş ve öğrenimine başlamıştır. O günlerde başından bir olay geçer. Şehirde bıçak taşıma yasağı vardır. Bir gece şehrin Subaşı’sı, Nasreddin Hoca’nın üzerinde koca bir kasatura bulunca, Nasreddin: (Kusura bakmayın!. Ben medrese öğrencisiyim. Bu kasatura ile de kitaplardaki yanlışları kazırım.) diye özür diler. Subaşı’nın: (Bir yanlış için bu kadar uzun kasaturaya ne lüzum var?) demesi üzerine en güzel cevabı verir:

(Kitaplarda bazen öyle yanlışlar var ki, bu kasatura bile az gelir!).




Mübarek ne güzel buyurmuş. Her kitapta yazan doğru anlamına gelmez.
Eğer bizim ehl-i sünnet vel cemeat akıdesinin dışına çıkarsa olmaz. Formumuz genelde hanefi mezhebine mensup olanlar takip ediyor zaten. İstisnalar kaideyi bozmaz. Tekraren sizin tahdınızda herkese söylüyorum konuyu baştan sona okumadan kesinlikle eklemeyelim.

haklisiniz evet guzel bir kissa paylasim icin tskler..

bende imam azam ebu hanife mezhebindenim ve ehli sunnette zaten surekli abdestli gezilmesi gerektigi icin belkide o kisma cok dikkat etmemisimdir yinede tsk ederim duzeltme yaptiginiz icin..

SeLam ve Dua iLe..


Fıkıh - İlmihal

MollaCami.Com