Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Gençleri Dinlemek

Gençleri Nasıl Dinliyoruz?


Birçok ebeveynin, gençlerin başarılı birer yetişkin olmalarına duydukları zamanlarda, onlara fazla destek olmadıklarını görüyoruz. Ergenlik çağına ulaşan çocuklar farklı rehberliğe ihtiyaç duyarlar. Onlara rehberlik yapma yerine, onları kontrol altına almaya çalışmamız bizden uzaklaşmalarına neden olur. Yakınları tarafından yeterli ilgi bulamaması, gencin başka gruplara yönelmesine sebep olur. Kötü arkadaş, kahvehane, sokak vb. uygun olmayan ortamlarla tanışma zemini oluşabilir.
Öncelikle davranışlarımızla, karşımızdaki kişiyi dinlemeye hazır olduğumuza inandırmalıyız. Elindeki gazeteyi karıştıran televizyon kumandası elinde sürekli kanal değiştiren ya da bir şeylerle meşgul olan birine kim problemlerini anlatmak isterki..
Dinlediğimiz kişiyi göz teması kurarak, yüz yüze gelerek, içtenlikle dinlemeliyiz.
Bir bakış, bazen sözlerden daha etkili olur.Gencin bu sözsüz mesajı algılayabilmesi, onu fevkalede rahatlatır.

Gençleri Dinlerken Hangi İletişim Hatalarını Yapıyoruz?

Öğüt verme: Şöyle yapma, böyle yap..
Yönlendirme : Üzüleceğine, oturda ders çalış.
Yargılama : Sen zaten hep kolaya kaçarsın.
Eleştirme : Bu kadar basir problemi ilkokul öğrencisi bile çözer, çocuk gibi davranıyorsun.
Ad takma Geri zekalı, becerksiz aptal.
Soru sorma : Neden, niçin.
Araştırma : O sana ne dedi?Neden bu kadar çok konuşuyorsun?
İnceleme : Hanginiz önce söyledi?
Teşhis : Aslında sen öyle demek istemiyorsun…
Onun yerine düşünmek : Ben senin aslında neden öyle yaptığını biliyorum.
Tahlil etme : Onunla konuşurken başka niyetlerin var. Aslında senin derdin başka..
Teselli etme : Boş ver, düzelir canım, dert etme geçer, üzülme.
Konuyu değiştirme : Başka şeylerden bahsedelim, gibi.
Yukarıda sayılan sebeplerle gencin, savunmaya geçmesine, haksızlığa uğradığını hissetmesine, direnmesine, anlaşılmamasına vb. duyguların yaşamasına sebep olabiliyoruz.
Aslında gencin öncelikle dinlenilmeye, kabul edildiğini hissetmesine ihtiyacı vardır. Ebeveynler kendi düşüncelerine göre çözüm getirme yerine genci sessizce dinleseler, gençte belli bir rahatlama olduğu görülecektir.
Aktif dinleme ile ondan alınan bilgileri paylaşıp ortak çareler aranırsa ‘dinleniyorum, kabul ediliyorum’ mesajı gence verilmiş olur. Problemin çözüm yollarını ararken kendisini keşfetmesine zemin hazırlanmış olur.
Kabul edildiğini, anlaşıldığını, koşulsuz sevildiğini bilen biriyle iletişim kurmak hiç de zor olmayacaktır. Dolayısıyla problemler, isyana, kavgaya, çaresizliğe dönüşmeden rahatlıkla çözülecektir.

‘Genç bir adam cezaevini boylamak üzereymiş. Yargıç onu çocukluğundan beri tanıyormuş ve ünlü bir yazar olan babasıyla da tanışıyormuş.
Sulh yargıcı:
-Babanı hatırlıyormusun?
-Onu oldukça iyi hatırlıyorum.
Suçlunun vicdanını yoklamaya çalışan yargıç şöyle demiş:
Mahkum edilmek üzereyken ve şu anda mükemmel bir insan olan babanı düşünürken, onun hakkında net olarak ne hatırladığını anlatı rmısın?
Bir sessizlik olmuş. Daha sonra yargıç beklenmeyen bir cevap almış:
-Öğüt almak için yanına gittiğimde, yazdığı kitaptan başını kaldırarak bana baktığını ve ‘Çek git başimdan, çok meşgulüm’ dediğini hatırlıyorum.Ona arkadaşlık etmek için yaklaştığımda bana dönerek: ‘Çek git başımdan oğlum!Bu kitabı bitirmeliyim.’ derdi. Sayın yargıcım! Siz onu büyük bir insan olarak hatırlarsınız; fakat ben onu kaybedilmiş bir baba olarak hatırlıyorum.
Yargıç kendi kendine söylenmiş:
-Yazık kitabı bitirdi; ama çocuğunu kaybetti.

Sağlıcakla..

ALINTIDIR.
Ergenlik dönemi yol haritası
(Abdurrahman Döner)


Aile ve Çocuk

MollaCami.Com