Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


DUA!...

Dua...

'Soyle kulum ne istiyorsun?'

Bazen aklimiza,mana buyuklerinin Mecmuatu'l-Ahzab gibi dua mecmualarinda gordugumuz uzun uzun yaptiklari dualarin asiri olup olmadigi seklinde bir soru gelebilir.Oncelikle Hasan Basri Hazretleri'nin Usbûiyyesi'ne(haftalik yaptigi dua, zikir ve munacâtlar)bakildiginda,Allah'i fevkalâde yucelten,O'nu tesbih ve takdis eden ifadelerde bulundugu gorulecektir.

Hasan Sâzelî Hazretleri'nin munacâtinda ise cok derin ve suurlu bir yonelis; Cevsen gibi Allah'i sena etme ve kendi kusurlarini soyleme mevzu bahistir.Sâh-i Geylânî'nin hususi munacâtinda da ayni seyler soz konusudur.Bu ifadeler biraz anlasilabilse insan okurken gozyaslarini tutamaz ve anlar ki bir insan,Cenab-i Hak karsisinda aczini,zaafini, fakrini, yetersizligini ve tutarsizligini ancak bu kadar mukemmel dile getirebilir.Oyleyse bunlarin hepsi munacâttir ve asiriya gidiliyor diyerek bunlari yadirgamak yanlistir.

Bu munacâtlarin hepsi Cenab-i Hakk'i ululamaya ve yuceltmeye matuftur.Binaenaleyh bunlar,asirilik olarak mutalaa edilmemelidir.Cevsen veya Evrad-i Kudsiye-i Sâh-i Naksibendiye gibi munacâtlar da bu kategori icine girmektedir.Bu munacâtlarla insan,Allah ile arasindaki muhavere,konusma ve fisildasmanin uzayip gitmesini arzu etmektedir.Cunku kul"Allah'im!" dedigi zaman,Cenab-i Hak da"Lebbeyk kulum! Ne istegin varsa yerine getireyim." demektedir.

Dua,Allah'la konusmanin adidir

Burada her ne kadar hadis kriterleri acisindan zayif(hatta uydurma diyenler)olsa da cok latif bir misal oldugu icin bir hadiseden bahsetmek istiyorum.Efendimiz(sallallâhu aleyhi ve sellem)miraca ciktiginda,semada Hazreti Musa ile karsilasir. Hazreti Musa,Allah Resûlu'ne "Ya Muhammed! Sen,'Benim ummetimin alimleri Benî Israil'in peygamberleri gibidir' buyuruyorsun." der.O sirada Imam-i Gazali'nin ruhaniyeti(rahmetullahi aleyh)oraya gelir ve Musa(aleyhisselam)ile gorusurler.Hazreti Musa;"Sen kimsin?" diye sorunca,Imam-i Gazali,"Muhammed oglu,Muhammed oglu,Hamid oglu Imam-i Gazali'yim" diye cevap verir.

Bu cevap uzerine Hazreti Musa,"Kunyeni neden bu kadar uzun soyledin? Yalnizca Imam Gazali deseydin kifayet etmez miydi?" diye sorar.Imam-i Gazali soyle cevap verir: "Allah (celle celâluhû)ile konusmaya gittigin zaman sana "Sag elindeki nedir" diye sordugunda,sen onu tanitirken"O benim asamdir.Ona dayanir ve onunla davarlarima yaprak silkelerim.Ayrica onunla daha pek cok ihtiyacimi gideririm."(Tâhâ Sûresi,20/18)diye uzun uzun anlattin,kisaca cevap verseydin yeterli olmaz miydi?" seklinde,sorusuna soruyla cevap verir.

Musa(aleyhisselam)da buna cevap olarak:"Ben Allahu Teala ile biraz daha fazla konusabilmek icin uzunca acikladim." der.Imam-i Gazali de: Sen,Allah'in (celle celâluhû) buyuk peygamberlerindensin.Kelîmullah'sin.Kitap verilenlerdensin. Ben de seninle daha fazla konusabilme serefine nâil olmak icin uzun aciklamada bulundum."seklinde cevap verir.Iste tipki bu misalde oldugu gibi Cevsen ve Evrad-i Sâh-i Naksibendiye gibi munacâtlarin uzun olmasi,Rabb'imizle aramizdaki konusmanin uzamasi manasina geldiginden bunlarda hicbir mahzur yoktur.

http://www.zaman.com.tr/haber.do?haberno=535497

Dua,Rabb'e itimadin geregidir

Dua,aciz,fakir,muhtac ve kendine yetmediginin suurunda olan kulun,tazarru ve alcak gonulluluk icinde,Cenab-i Hakk'a yonelip,hâlini O'na arz etmesi ve istediklerini O'ndan dilemesidir.Bu ayni zamanda kulun Rabb'ine karsi iman ve itimadinin bir geregidir.

Ancak kulun,duasinda neleri,nasil isteyecegi de duanin kabulu adina onemlidir.Dua esnasinda dikkat edilmesi gereken bazi hususlar vardir:

1- Dua,mutlaka izdirar diliyle yapilmali.Gecenin bir vakti kalkip elpence divan durulmali ve yureklerde burkuntu hasil eden hususlar samimiyetle dile getirilmeli.Masum cocuklar, yaslilar,hastalar mutlaka duaya dahil edilmeli ve duanin butun yeryuzunde bir kulliyet kesbetmesinin yollari aranmalidir.

2- Gunah olmayan bir seyi istemenin bir mahzuru yoktur. Ancak dua ederken Allah'in yasakladigi seyleri istemek yanlistir.Mesela,"Faiz muamelem iyi islesin.Rusvetten iyi kazanayim.Cok zengin olayim ve bu sekilde insanlar uzerinde bir hâkimiyet kurayim..."seklinde dualar etmeyi Allah yasaklamistir.

3- Allah Resûlu (sallallâhu aleyhi ve sellem) dua ederken guluvden men etmistir. Guluv, bir seyde asiri gitmek demektir. Insanin, daha kisa ve oz ifadelerle halini Allah'a arz edip, bir seyler istemesi mumkunken, uzun sozlerle guluv yaparak dua etmesi makbul degildir. Burada hemen sunu ifade edelim ki, Allah'a yapilan uzun munacâtlar bunun disindadir. Cunku bunlar, birer istek degildir.

4- Cenab-i Hakk'tan dua maksatli isteklerde bulunurken detaylara girmekten kacinmak gerekir.Mesela bir insanin"Ya Rabbi! Beni cennete koy.Cennette beni koyacagin koskun dosemeleri kavârîr,inci ve lu'luden olsun.Koskun direkleri altindan,sutunlari gumusten olsun.Hurilerden bazilari sari,bazilari da esmer olsun..."turunden isteklerde bulunmasi gereksizdir.

5- Ashab-i kiramdan Ubâde ibn Sâmit'in yukaridakine benzer ifadelerle dua eden ogluna yaptigi"Oglum,ben Rasûlullah'tan duada ifrattan sakindiran sozler duydum."ikazi da bu sekilde anlasilmalidir.O ifrati(asiriligi)meselenin keyfiyetiyle alâkali detaylarla ugrasma seklinde anliyor.Yoksa,Cenâb-i Hak "Ey iman edenler,Allah'i cok anin,cok yâd edin."(Ahzab Sûresi,33/41)derken,bir insan sabahtan aksama kadar durmadan "Subhanallâhi ve bihamdihî subhânallahi'lazîm" dese yine duanin hakkini eda etmis olamaz.Efendimiz(sallallâhu aleyhi ve sellem)bu duanin sabah aksam yuzer defa soylenmesini tavsiye ediyor.Ummu Seleme validemiz de taslari veya fasulye tanelerini yanina koyuyor ve onlarla sayarak her gun yuz defa bu duayi okuyor.

Selam Sevgi ve Dua Ile

Duada ne kadar Allah ımızı över kendimizi ne kadar aşağı görürsek Mevlamıza c.c. o kadar yakın oluruz.
Cenabı Allah kullarında kibiri sevmez çünkü kendisi bizatihi Azamatul Kibriya sahibidir.
Kulların İsrafını sevmez kanaatkar kulu sever.Ancak kendisi hesapsız verir hiç bir yaptığından hesap vermez çünkü Hazreti Allah dır cellecelalehu.
Elhamdülillahirabbilalemin in manası ''bütün hamdler yalnız ve yalnız ancak Allah utelaya mahsusdur o na dır.'' değilmidir.
Kimsenin hiçbir şey üzerinde zerre miskal ne payı olabilir ki ?
Biz ancak ondan devamlı surette razı şekilde şiddetle dua edicileriz...

Mevlam sahibine itiatkar uğrunda ölüme son suratle dalan şahin kuşu gibi olmayı cümlemize nasip etsin...Seyyid Fevzeddin ksa öyle buyuruyor ''Sofi şahin kuşu gibi olmalı Şeyhinin yanında gözü kapalı şahin kuşu gibi olmalı levra ancak av yapacağı zaman gözünü açıyor...Eğer devamlı gözü açık olsa beş para etmez...O yüzden şahinin gözü devamlı kapalıdır...''

teşekkürler...emeğine sağlık..


teşekkürler...emeğine sağlık..


teşekkürler...emeğine sağlık..


teşekkürler...emeğine sağlık..


teşekkürler...emeğine sağlık..


Duâda ne kadar Allah'ımızı över, kendimizi ne kadar aşağı görürsek, Mevlâmıza c.c. o kadar yakın oluruz.
Cenab-ı Allah kullarında kibiri sevmez çünkü, kendisi bizatihi Azamatul Kibriya sahibidir.
Kulların İsrafını sevmez, kanaatkâr kulu sever. Ancak kendisi hesapsız verir hiç bir yaptığından hesap vermez çünkü, Hazreti Allah'dır celle celâlehu.
Elhamdü Lillâhi Rabbilâlemîn'in mânâsı: ''Bütün hamdler yalnız ve yalnız ancak Allah'u Teâlâ'ya mahsusdur O'nadır (c.c.).'' değil midir ?
Kimsenin, hiçbir şey üzerinde zerre miskal ne payı olabilir ki ?
Biz, ancak ondan devamlı surette râzı şekilde şiddetle duâ edicileriz...

Allah razı olsun...........


Tasavvûf

MollaCami.Com