Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Tıp ve teknik öğrencileri için neler yapılabilir?

Tıp ve teknik öğrencileri için neler yapılabilir?

TIP ve teknik öğrencilerine bir açıdan harcanmışlar gözüyle bakarım. Din, tasavvuf, sosyal, edebî, sanatla ilgili kültür bakımından...

Lakin durumları ümitsiz değildir.

Tıbba ve teknik branşlara yönelmiş gençlerimiz için neler yapılabilir?

1. Onların, merhum Prof. Süheyl Ünver gibi yetişmeleri için çalışılmalıdır. Süheyl bey hezarfendi, İslamî ve millî kültüre vakıftı. Hattattı, tezhip yapardı, ressamdı daha nice sanatımızda behresi vardı. Tarihçiydi, edip bir kimseydi, ruh asaletine ve İstanbul medenî kültürüne sahipti.

2. Tıbba ve tekniğe yönelmiş çocuklarımıza Prof. Ahmet Güner Sayar'ın kaleme almış olduğu kitap (Süheyl Ünver Hayatı ve Şahsiyeti-Ötüken Yay.) özetlenip okutulmalıdır.

3. İleride doktor ve mühendis olacak gençlerimiz, mutlaka geleneksel İslamî millî sanatlarımızdan biriyle meşgul olmalıdır. Hat, tezhip, ebru, ciltçilik, tespihçilik, sedefkârlık ve diğerleri...

4. Bu gençlere Osmanlıca okutulmalı, güçlü bir edebiyat kültürü kazandırılmalıdır. Mesela Fuzulî Divanı'nı orijinal Osmanlıca nüshasından yanlışsız olarak okuyup metin şerhi yapabilmelidirler.

5. Onlara İstanbul görgü, terbiye ve kültürü kazandırılmalıdır.

6. İleride hayata atıldıkları zaman abede-i para ve mal olmamaları, yamukluk yapmamaları için bilgelik, ahlâk, fazilet dersleri verilmelidir.

8. Albert Schweitzer gibi doktorların hayatı, hizmetleri ve menkıbeleri okutulmalıdır.

9. Gerçek tarikat ve tasavvuf terbiye ve kültürü aşılanmalıdır. Sahte tarikatlara, tasavvufun karikatürüne intisap ederlerse mahvolurlar.

10. Teknokrat zihniyetine sahip olmamaları için ilmen ve irfanen teçhiz edilmelidirler.

11. Faydalı sosyal, edebî, tarihî, dinî, tasavvufî kültür kitaplarını devamlı okumaya alıştırılmalıdır.

12. (Kaç kişi kaldıysa...) Yüksek ve engin kültürlü, faziletli ricalin, üstadların sohbetlerinden yararlandırılmalıdır.

13. Giyim, kuşam, yeme içme, davranış konusunda ders verilmelidir.

14. Latin yazısı konusunda kaligrafi dersleri verilmelidir.

15. Doktor ve mühendis olmanın başka, kültürlü ve faziletli adam olmanın, hele gerçek aydın olmanın başka şey olduğu onlara iyice anlatılmalıdır.

16. Kendilerine mimarlık ve dekorasyon konusunda yeterli kültür ve birikim kazandırılmalı, meskenlerin mal değil yuva olduğu konusu işlenmeli ve kabul ettirilmelidir.

17. Onlara diğerkâmlık, yardım ve paylaşma ahlâkı, vatanseverlik, mürüvvet, âlicenaplık dersleri verilmelidir. Merhum üstad Prof. Ahmet Yüksel Özemre'nin te'lif etmiş olduğu "Hasretini Çektiğim Üsküdar" adlı kitaptaki, Sultantepeli Dr. Sibgatullah beyin menkıbesi okutulmalıdır.

18. Tıp ve mühendislik talebelerine gerçek Müslümanlık dersleri verilmeli ve ileride olgun, faziletli, bildikleri doğruları hayata uygulayan vasıflı, güçlü, medenî, ahlâklı, faziletli, bilge, olgun Müslümanlar olarak yetiştirilmelidir.

Bunları okutacak ehliyetli ve liyakatli zevat var mıdır? Aranmalı ve bulunmalıdır.

Bu saydıklarımı iyi niyet sahibi olsalar bile rast gele yetersiz kimseler okutamaz.

Boş adamlar okutmaya kalkarsa faydası değil zararı olur.

Doktor ve mühendis olmak nispeten kolaydır ama adam olmak, işte o çok ama çok zordur.


Mehmet Şevket Eygi
araştırmacı yazar


Mehmet Şevket Eygi

MollaCami.Com