Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Namazi Terk Etmenin Hükmü

Namazi Terketmenin Hükmü

Namazin akilli, bülüg cagina girmis, hayiz ve nifastan temizlenmis her müslümana farz oldugu konusunda görüs birligi vardir. Namaz ve oruc gibi ibadetlerde vekalet ve niyabet gecerli degildir. Namazin farz oldugunu inkar eden dinden cikar. Cünkü namaz kesin ayet, hadis ve icma delilleriyle sabittir. Tembellik veya umursamazlik sebebiyle namazi terkeden asi ve fasik olur.

Hanefilere göre, tembellik yüzünden namazini terkeden kimse, namazi inkar etmedigi sürece dinden cikmaz, ancak günahkar, fasik olur. Kendisi bu konuda uyarilarak tevbeye cagrilir, kötü örnek olmamasi icin toplumdan tecrid edilir ve te´dib amaciyla dövülür. Ramazan orucunu terkeden kimse de bunun gibidir. (Ibn-i Abidin, Reddu´l-Muhtar - Misir, t.y.,Ct.1.Sf.326; Surunbulali, Meraki´l-Felah, Misir 1315, Sf.60; ez-Zuhayli, el-Fikhu´l-Islami ve Edilletuh, Dimesk 1985, Ct.1Sf.503).
Hanefilerin disindaki mezheb imamlarina göre ise, namazini özürsüz olarak terkeden kimse, mürted´de oldugu gibi Islam toplumuna karsi gelmis sayilir ve tövbe etmezse en agir sekilde cezalandirilir. (Ibn-i Rusd, Bidayetu´l-Muctehid, Misir t.y.,Ct.1.Sf.87; es-Sirazi, el-Muhezzeb, el-Halebi tab´i, Ct,1,Sf.51; Ibn Kudame, el-Mugni, 3.baski, Kahire t.y.,Ct.2.Sf.442-447; ez-Zuhayli, a.g.e.,Ct.1.Sf.503,504;Krs. et-Tevbe, 9/5; Buhari, Diyat, 6; Muslim, Kasame, 25, 26).

(Samil Islam Ansiklopedisi Ct.5.Sf.18/Heyet)

Namaz Kilmayanin Hükmü

Namazin farziyetini inkar etmemekle beraber, namaz kilmayan ve kendisine "Namaz kil" denildigi halde kilmamakta direten kimseye lazim gelen ceza hususunda ihtilaf etmislerdir.

Kimisi, öldürülür, kimisi tekdir ve hapisedilir demistir. Öldürülür diyenlerden kimisi, kafir sayilarak öldürülür demistir. Bu görüs Imam Ahmed, Ishak ve Ibnu´l-Mubarek´in görüsüdür.
Kimisi de, ceza olarak öldürülür demistir. Bu da Imam Malik ile Imam Safii´nin görüsüdür.

Imam Ebu Hanife ile tabileri ve Zahiriler ise bu adamin namaz kilincaya kadar hapis ve tekdir edilmesinin gerektigi görüsünde olanlardandir. Bu degisik görüslerin sebebi; hadis rivayetlerinin degisik olmasidir. Cünkü sabittir ki Peygamber (s.a.s) Efendimiz: "Müslüman kisinin kani -bir daha küfre dönmek, evli iken zina etmek ve bir kimseye karsilik olmayarak bir kimseyi öldürmek suclari olmak üzere üc suctan birini islemekce- helal olmaz". diye buyurmustur. (Tirmizi, Iman, 41/9, no: 2621; Nesai, 1/231; Ibn Mace, Salat, 5/77, no: 1079.)
"Bizi küfür ehlinden ayiran ahd (sinir) namazdir. Su halde namazi terk eden kimse küfre dönmüs olur". (Tirmizi, Iman, 41/9, no: 2621; Nesai, 1/231; Ibn Mace, Salat, 5/77, no: 1079.)

Cabir´in hadisi söyledir:
"Küfür, yahut sirk ile kul arasinda, namaz kilmamaktan baska bir sinir yoktur". (Muslim, Iman, 1/35, no: 82; Ebu Davud, Sunen, 34!15, no: 4678.)
Bu iki hadiste gecen küfür kelimesinden, gercek küfrü anlayanlar, bunu birinci hadisteki sözünün bir tefsii imis gibi kabul etmislerdir.
"Mu´min kisi zina ederken, mu´,min olarak zina etmez ve mu´min kisi hirsizlik yaparken mu´min olarak hirsizlik yapmaz". (Buhari, Mezalim, 46/30, no: 2475; Muslim, Iman, 1/24, no: 57.) hadisinde oldugu gibi demek istenmistir diyenler ise, namazi terk edeni kafir saymadiklari icin; öldürülmez demislerdir.

Ceza olarak öldürülür diyenlerin görüsü ise zayiftir ve eger mümkünse demekten baska, bu görüsün bir dayanagi yoktur. Bu da zayif bir kiyas-i sebeh (benzerlik kiyasi)dir.
Kisaca, küfür kelimesi hakikat olarak ancak dini yalanlamak manasinda kullanilir. Namaz kilmayan kimse ise -namazin farziyetini inkar etmedikce- malumdur ki yalanlayici degildir. Su halde biz iki sey arasinda bulunuyoruz: Hadisteki küfür kelimesinden, ya hakiki manasini anlayacagiz ki o zaman: demek suretiyle hadisi te´vil edecegiz, ya da: diyecegiz ki bunun da iki ihtimali vardir: Ya, demektir, ya sa tehdit etmek ve kinamak icin hadisinde oldugu gibi, demek istenmistir.

Birinci ihtimale -elimizde bir delil bulunmadigi icin- gidilmez. Zira bu hüküm seriatte gidilmesini gerektiren bir yoldan henüz sabit olmamistir. Bilakis bu adam müslüman oldugu icin kaninin helal olmadigi sabit olmustur. Cünkü bu adam sabit olan yukaridaki hadisin saydigi üc suclunun disindadir. Bunu düsün. Zira allah bilir- acik bir seydir. Su halde biz iki ihtimal karsisinda bulunuyoruz: Ya -eger küfür kelimesini, kendisinden anlasilan hakiki manaya hamledersek- kelamda bir mahzuf (düsmüs üye) takdir etmeliyiz ya da onu müstear (mecaz) manaya hamletmeliyiz. Yukaridaki hadiste, kafir oldugu icin veya ceza olarak öldürülmesi gereken kimseler nassen bildirilmisken onu; manasina hamletmek ise usule aykiridir. Bunun icindir ki bu söz de demíslerdir.

(Bidayetu´l-Muctehid Ct.1.Sf.217-219/Ibn Rusd)

Hanefiler disindaki diger imamlara göre: Bir vakit de olsa, özürsüz olarak namazi terk eden kimse mürted de oldugu gibi, üc gün tevbeye cagrilir, tevbe etmezse öldürülür. (el-Kavaninu´l-Fikhiyye, 42; Bidayetu´l-Muctehid, I, 87; es-Serhu´s-Sagir, I, 238; Mugni´l-Muhtac I, 327 vd.; el-Muhezzeb, I, I, 51; Kessafu´l-Kina, I, 263; el-Mugni, II, 442.) Maliki ve Safiilere göre, ceza olarak (hadden) öldürülür, kafir oldugu icin öldürülmez. Yani bu kisinin kafir oldugu ile hüküm verilmez. Ancak zina, iftira, hirsizlik ve benzeri suclardan dolayi cezalardirildigi gibi ceza olarak öldürülür. Böyle bir kimse öldürüldükten sonra yikanip cenaze namazi kilinir. Müslümanlarin kabristanina defnedilir. Malikilerin namaz kilmayanin tekfir edilmesinde dayandiklari delil, Allah tealanin: "Allah kendisine es kosulmasini bagislamaz, kendisine es kosma disindaki suclari diledikleri hakkinda bagislar." (Nisa, 116) Bu konuda bir cok hadis de vardir.

Imam Ahmed b. Hanbel söyle demistir: Namaz kilmayan kafir oldugu icin öldürülür. Cünkü Allah teala söyle buyuruyor: "Haram aylar ciktigi zaman müsrikleri nerede bulursaniz öldürün, onlari yakayip esir edin, bütün gözetleme yerlerinde onlarin yollarini kesin. Eger tevbe edip namazi kilar, zekati verirseler onlari serbest birakin. Süphesiz Allah Gafurdur, Rahimdir." (Tevbe, 5) Bu ayete göre, namazi kilmayan serbest birakilma sartini yerine getirmemis olur. Dolayisiyla öldürülmesi mübah olarak kalir, namazini kilmayan kimse bu sebeble serbest birakilmaz.

Hz. Peygamber (a.s) de söyle buyuruyor: "Kisi ile küfür arasindaki fark namazi terk etmektir." (Bu hadisi Buhari, Nesai, Kütüb-i Sitte sahipleri ve Imam Ahmed rivayet etmistir. Neylu´l-Evtar, I, 291). Bu hadis, namazi kilmamanin küfre gerektiren hususlardan oldugunu delil teskil etmektedir. Bu hadis de namaz kilmayanin kafir olduguna delalet eder.
Yukaridaki hadisin bir benzeri de Bureyde hadisidir: "Bizim ile sizin aranizdaki ahit namazdir. Namazi kilmayan kafir olur." (Bu hadisi bes imam ile Ibn Hibban, Hakim rivayet etmis olup Nesai ile Iraki sahih demislerdir. Bu konuda baska hadisler de vardir. Neylu´l-Evtar, I, 293 vd).

Imam Sevkani bu görüse tercih ederek söyle demistir: Gercek olan, namaz kilmayanin kafir oldugudur. Namaz kilmayan kafir oldugu icin öldürülür. Fakat, bazi küfür cesitleri bagislanmaya ve sefaata hak kazanmaya mani degildir.

Ben ise birinci görüse meylediyorum. O da namaz kilmayanin kafir olmadigina hükmetmektir. Cünkü, kelime-i sehadet getirdikten sonra bir Müslümanin cehennemde ebedi olarak kalmayacagina dair kesin deliller vardir. Hz. Peygamber (a.s) söyle buyuruyor: "La ilahe illallah" deyip Allah´tan baska tapilanlar inkar edenin mali ve kani korunmustur; dökülmesi, alinmasi haramdir. Bu kimsenin hesabi Allah´a aittir." (Bu hadisi Muslim, Escai yolu ile tahric etmistir. Camiu´l-Usul, I, 161.) Baska bir hadis-i serifte de söyle buyurulmustur. "La ilahe illaallah" deyip kalbinde bir arpa agirligi kadar hayir bulunan kimse cehennem atesinden cikacaktir. Yine kalbinde bugday tanesi kadar hayir bulundugu halde "La ilahe illallah" diyen kimse cehennem atesinden cikacaktir. "La ilahe illallah" diyen ve kalbinde zerre kadar hayir bulunan kimse de cehennem atesinden cikacaktir." (Bu hadisi Buhari, Enes (r.a)´ten rivayet edilmistir.

Hanefiler disindaki cumhura göre öldürme sekli eger tevbe etmezse kilicla boynunu vurmaktir.

(Islam Fikhi Ansiklopedisi Ct.1.Sf.388,389,390/Prof.Dr.Vehbe Zuhayli)

NAMAZI KASTEN TERKETMEK

"Kasitli olarak namazi terkeden kimsenin amelini Allah bosa cikarir. Tevbe ederek izzet ve celal sahibi Allah´a dönülceye kadar Allah´in zimmetinden cikmis olur." (Ibni Mace, Fiten, Bab: 23). Bu hadisi Isbahani rivayet etmistir.

Ibni Abbas (r.a) demis ki: "Namazi terkeden kafir olur." (Nesai, Salat, Bab: 8).

Ibni Mesud 8r.a) demis ki: "Namazi terkedenin dini yoktur."
Cabir Bin Abdullah (r.a) demis ki " Namaz kilmayan kafirdir." Namaz kilmayanin kafir oldugunu Peygamber 8s.a.v) Efendimiz de söyledigi, sahih rivayetlerle sabittir. Ilim ehli kimseler de Peygamber Efendimizin hadislerinden delil cikararak; "Özürsüz olarak vakti cikincaya kadar kasten namazi terkeden kimsenin kafir oldugu görüsünü ileri sürmüslerdir. Cünkü bu kimse, Yüce Allah´in emrini terketmeye cür´et etmistir.

Rivayete göre Peygamber (s.a.v) Efendimiz söyle buyurmuslardir: "Adamla küfür arasinda namazin terki vardir." (Muslim, Iman, 134).
Nevevi dedi ki: Namazin terkine gelince; kisi eger namazini farzligini inkar ederek kilmiyorsa, müslümanlarin icmaiyla kafirdir ve Islam dininden cikmistir. Meger ki, yeni müslüman olmus ve müslümanlik hakkindaki bilgisi az olan biri olsun. Ama farzligina inandigi halde tembellik ederek namaz kilmayorsa, onun durumu hakkinda alimler ihtilaf etmislerdir. Nitekim insanlarin cogu bu durumdadir.
Malikiler ve Safiiler dediler ki: Böyle bir kimse tekfir edilmez. Ancak fasik oldugu söylenebilir. Tevbe etmesi kendisinden istenir. Tevbe ederse ne ala. Aksi takdirde tipki evli zinakar gibi onu öldürürüz. Yanliz kilicla öldürülür.

Hanefiler ve Imam Safii´nin arkadasi Muzeni dediler ki: Böyle bir kimse tekfir edilmez ve öldürülmez. Ancak ta´zir edilir ve hapse atilir. Namaza baslayincaya kadar hapiste tutulur. Öldürülmez! Cünkü Peygamber (s.a.v) Efendimiz söyle buyurmuslardir: "Bir müslümanin kani üc seyden biri olmadikca helal olmaz" (Buhari, Diyat, Bab: 6). Bu üc sey arasinda namaz kilmama sayilmis degildir. Namaz kilmayan kimse, asi mu´mindir.
Hanbeliler ile Abdullah bin Mubarek, Ishak bin Rahaveyh ve Safii´nin bazi ashabi dediler ki: Namazi mazeretsiz olarak, kasten terkeden kimse kafir olur. Bu söz, Hz. Ali (r.a) den de nakledilmistir. Bu görüste olanlar, delil olarak su ayet-i kerimeyi ileri sürmüslerdir:
"Eger tevbe eder, namaz kilar ve zekat verirselerse peslerini birakin." (Tevbe:5) Resulullah (s.a.v) buyurdu: "Allah´tan baska ilah yoktur" deyince, namaz kilincaya ve zekat verinceye dek insanlarla savasmakla emrolundum. Bunun yaparlarsa kanlarini ve mallarini benden korumus olurlar." (Buhari, Salat, Bab: 28).
Resulullah (s.a.v) in "Kisiyle küfür arasinda namazin terki vardir" sözünü te´vil etmisler ve bunun, ´namaz´i terketmekle kisi kafirlerin cezasina müstehak olur ki o da öldürülmektir manasina geldigini söylemislerdir. Ya da "namazi terketmeyi helal sayan kimse kafir olur."
manasina geldigini söylemislerdir. Ya da "Namaz kilmamak, küfür muamelesi oldugu icin insani küfre götürür" manasina gelecegini söylemislerdir. Dogrusunu Allah bilir. Namaz kilmayan bir müslüman öldükten sonra cenazesi yikanmaz, kefenlenmez, üzerine cenaze namazi kilinmaz, müslümanlarin mezarligina defnedilmez, kendisine hareket olsun diye kabri belirsizlestirilir, karisi da bosanir. Böyle bir duruma düsmekten Allah´a siginiriz.

(Dört Mezhebe Göre Islam Fikhi Ct.8.Sf.3530-3532/Abdurrahman Ceziri)

NAMAZI TERK EDENIN HÜKMÜ

Namazin farziyyetini ikrar ile beraber, onu tembelliginden dolayi terk eden, fa§ikt!r. Diger mezheblerde oldugu gibi, hadden yahut küfren, katl olunmayip, sadece darb ve hapis olunur. Ve mühmel birakilmiyarak, icabina göre nush, yahut unf edilir. Ya musalli olur ve yahut hapiste ölür. Suyuti´nin Cami-i Sagirinda kütübü sitte ashabindan, imam Buhari ile imam Nesaiden madasinin remziyle mezkur, hazreti Cabirden mervi hadiste: "Küfür ve sirk ile insan arasinda sadece namaz vardir." buyurulmustur. Yani insan onu terkederse aradaki fark ortadan kalkmis olur. Iyazen billah teala, namazi inkaren veya istihfafen, terk eden mürted muamelesi görür.

(Nimet-i Islam Sf.307/Mehmed Zihni Efendi)
 


Namaz

MollaCami.Com