Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


İSLAMDA FİTNE VE ZARARLARI

Değerli gönül dostlarım:


FİTNE ; Sözlükte, saflığını anlamak için altın ve gümüş gibi değerli maddeleri ateşte eritmek anl anlamına gelen fetn (fütûn) kökünden türemiştir Nitekim iyiliği ve kötülüğü belli olsun diye insanın değişik muamelelere tabi tutulup denenmesi anlamına da gelmekte
Fitne kelimesinin Kur’an'da şu manalarda da kullanıldığını görüyoruz:
"Saptırma" (Âl-i İmrân,3/ 7, İsra 17/73);
"Azap" (Sâd,38/ 24) ;
"Yakmak" ( Hadid,57/ 14) ;
"İşkence" (Nahl, 16/ 110) ;
"Fenalık yapmak" (Nisa, 4/ 101);
" Şikayet edip belaya Uğratmak" (Bürûc, 85/10) ;
"Delilik" (Kalem, 68/6) ;
"Şirk ve tefrika" (Bakara,2/ 193) ;
"Kargaşa ve Ölümü temenni ettiren hal" (Bakara, 2/191) ;
"İman zayıflığı-Küfür" (Enfal, 6/ 73);
"İsyan-Muhalefet" (Tevbe,9/ 49)
Kur’an-ı Kerim’de böyle değişik manalarda kullanılmış olan fitne kelimesi dinimizde insanlara fenalık yapmak, onları şikayet edip belaya ve zarara uğratmak ve genelde toplumda kargaşa çıkarmak gibi kötü fiil ve davranışlar için kullanılmaktadır Fitne denince akla münferit bir takım olaylar sebebiyle ortaya çıkan küçük çaptaki bazı kötü davranışlar akla gelmekte ama fitne, toplumun büyük kesimlerini rahatsız eden olaylardır.

Mesela yaylalarda , köyde ve bulunduğu ortamlarda komşusu veya herhangi biriyle şu veya bu sebeple sürtüşüp birbirlerini başka mecralara şikayet etmek , bunun için yalancı şahit aramak bu işlere bulaştırmak, Hayatı mahkeme koridorlarında yada ceza evinde veya zor şartlarda kaçak, Dünya ve ahireti kendine ve topluma zindan etmek yaşamak mıdır?

Allah aşkına bir saat sonra hayatta kalacağımız bile kesin deyil
Fitne, insanla ilgili bir kavram ve eylem olması itibariyle insanlar rol oynamaktadır Bir toplumun, fitneye kaynaklık edebilecek insanları ya da anlayışları içinde barındırması ve böyle bir konumun varlığına razı olması her şeyden önce o toplumun kendi varlığı huzuru ve bekası tehlikededir.

Toplum, kendi içlerinde bu tür bozulma ve düzensizlik ortamlarına gerekli tedbirleri almak zorundadır
İslam dini, fitneyi şiddetle yasakladığı gibi, fitneye götüren fiil ve davranışları da yasaklar

Bunlar arasında ,Sûi zan, dedikodu ve gıybet İslâm dininde yasaklanmıştır Nitekim Kur’an-ı Kerim’de

“Ey iman edenler! Zannın bir çoğundan sakının Çünkü zannın bir kısmı günahtır Birbirinizin kusurlarını ve mahremiyetlerini araştırmayın Birbirinizin gıybetini yapmayın Herhangi biriniz ölü kardeşinin etini yemekten hoşlanır mı? İşte bundan tiksindiniz! Deyilmi ?

O halde Allah’a karşı gelmekten sakının Şüphesiz Allah tövbeyi çok kabul edendir, çok merhamet edendir” (Hucurât, 49/12) buyurulmaktadır
Ayette açıkça belirtildiği gibi, bir Müslüman diğer Müslüman kardeşleri hakkında iyi niyet (hüsnü zan) beslemelidir Zira bu dinimizin gereğidir Ayrıca fitnenin def’i böyle bir tutumu gerekli kılmaktadır Bu sebeple Hz Peygamber bir hadis-i şeriflerinde?

“(Kötü) zandan sakın, çünkü (kötü) sözlerin en yalanıdır…” buyurmaktadır

Burada da Hz Peygamber (s a s ), Zann (suizannı)’ı, en sevmediği ve hatta nefret ettiği hasletlerden olan yalancılıkla ilişkilendirmektedir Bu da, suizanın Müslüman Toplum için ne derece tehlikeli bir tuzak olduğunun açık bir delilidir Hadisin devamında Hz Peygamber (s a v ) zanna ilave olarak Müslümanları şu konularda uyarmaktadır:

“(Ey Müslümanlar!) Başkalarının gizli hallerini araştırmayın koklamayın, (haksız yere) rekâbet etmeyin, birbirinize haset etmeyin, birbirinize kin tutmayın, şikayet edip birbirinize sırt çevirmeyin Ey Allah’ın kulları! Allah’ın emrettiği şekilde kardeş olun Müslüman Müslüman’ın kardeşidir Ona zulmetmez,onu mahrum bırakmaz, onu tahkir etmez Kişiye şer olarak Müslüman kardeşini tahkir etmesi şikayet etmesi yeterlidir Müslüman’ın her şeyi; malı ,kanı ve ırzı diğer Müslüman’a haramdır veya(Her Müslüman’ın malı, kanı ve ırzı diğer Müslüman’a haramdır ) Allah sizin suretlerinize ve kalıplarınıza bakmaz,fakat kalplerinize ve amellerinize bakar Takva şuradadır Hz Peygamber (s a v ) eliyle göğsünü işaret etti (bazı rivayetlerde üç kere) “Sakın ha! Ey Allah’ın kulları kardeş olun Bir Müslüman’ın kardeşine, üç günden fazla küsmesi haramdır’’
Gıybetin tanımını Hz Peygamber gayet özlü bir şekilde yapmıştır

Gıybet nedir bilir misiniz? diye sordu Resûlullah Ashap: Allah ve Resûlü daha iyi bilir, dediler Bunun üzerine Hz Peygamber (s a v ) “Birinizin kardeşini onun hoşlanmadığı bir vasıf ile tavsif etmesidir ”diye tarif etti Kardeşimde dediğim vasıf varsa ne buyurursunuz? denilmesi üzerine Resulüllah (s a v ) “Eğer dediğin sıfat kardeşinde varsa işte o zaman gıybet olur Yoksa, ona bühtan ve iftira etmiş olursun buyurdu Mevlam rızasına muvaffak eylesin bizi …İshak OKUTAN

kaynaklar ;

[1] Din İşleri Yüksek Kurulu

[2] Çağrıcı, Mustafa, “Fitne”, DİA, XIII, 156

[3] En’am 6/53, Tâha, 20/85, Sâd,38/34

[4] İbn-i Mace, Fiten 2 II, 1297

[5] Buhari,Nikâh, 45 VI, 136-137 Edeb,57,58, VII, 88-89 Feraiz, 2, Müslim,Birr,28-34, III, 1985-1987 Ebu Davud,Edeb, 40-56 V, 196-217 Tirmizî, Birr, 18 IV, 325

[6] Müslim, Birr, 70 III, 2001

[7] Ebu Davud,Edeb 40 V, 194

[8] İbn-ı Mace, Fiten,12 II, 1313

[9] Tirmizi, İman, 12 V, 17 Nesai, İman, 8 VIII 105

[10] İbn-ı Mace, Fiten, 12 II, 1914

[11] Müslim,Bir, 103 III, 2012-2013

[12] Buhari,Savm,8 II, 228

[13] Ebu Davut Edeb, 38 V, 190

[14] Buhari,Edeb, 52 VII, 87

[15] Buhari, Mezâlim 3, III, 98 Müslim, Birr 58 III, 1996 Ebu Davud, Edeb 46 V, 202 Tirmizi, Hudud 3 IV, 34-35

[16] Tirmizî, Birr 20 IV, 327

[17] İbn Mace, Fiten 21 II, 1330


Hayatın İçinden İslam

MollaCami.Com