Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
Orucun ve Ramazan-ı Şerifin Fazileti
Resulü Ekrem Hazretleri hadisi kutsîde:
كُلُّ عَمَلُ ابْنُ اَدَمَ لَهُ اِلاَّ الصَّوْمَ لِى وَ اَناَ اَجْزِى بِهِ
“Oruç benimdir. Ben Azîmüşşan o oruca hayır ile mükâfat ihsan ederim.”
Resulü Ekrem Efendimiz’den rivayet olundu: Kıyamet gününde bir kavim gelir. O kavmin kuşlar gibi kanatları vardır. O kanatları ile Cennetin duvarları üzerine uçup konarlar. Cennetin bekçileri onlara:
“Siz kimsiniz?” diye sual ettiğinde, onlar:
“Biz Ümmeti Muhammeddeniz!” cevabını verirler. Melekler onlara:
“Siz hesap olundunuz mu?” dediğinde onlarda da:
“Hesap olunmadık “ derler. Sonra o Cennetin Haznedarları:
“Siz sıratı gördünüz mü?” derler. Onlar da:
“Hayır görmedik “ derler. Bunun üzerine:
“Ne sebeple bu derecelere nâil oldunuz? “ Dediklerinde onlarda :
“Biz dünya da Allah Teala Hazretlerine gizli ibadet olan oruç tutardık. Rabbul Alemiyn de bizi gizli olarak Cennete koydu” derler.
Peygamder Efendimizden rivayet olundu: “Ümmetime beş şey ihsan olundu.
“Birincisi: Ramazanın birinci gecesi olduğu zaman Allah Teâlâ ümmetime rahmetle nazar eder. Hak Teâlâ rahmetle nazar ettiği kimseye ebedi azap etmez.
İkincisi: Allahü Teâlâ meleklere ümmetim için istiğfarla emreder.
Üçüncüsü: Oruçlunun ağzının kokusu, Allah Teâlâ ındinde misk kokusundan daha güzeldir.
Dördüncüsü: Allahü Teâlâ Hazretleri Cennete
اِتَّخِذِى ذِينَتَكِ
"Sen zinetlerini tut" buyurur ve
طُوبَى لِعِبَادِى الْمُؤْمِنِينِ هُمْ اَوْلِيَاءِى
"Müjdeler olsun mü’min kullarıma onlar Evliyadırlar."
Beşinci: Allahü Teâlâ hepsini mağfiret eder.
Ebu Hureyre (r.a)’dan rivayet olundu.
Peygamber Efendimiz buyurdular ki:
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ اِيمَانً وَاْحتِسَاباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
“Bir kimse ihlas ile sevabını itikat ederek Ramazanı şerifte oruçlu olsa geçmiş günahları afv olunur.”
Câbir Hazretleri Nebi (a.s)’dan rivayet ettiler: Nebi (a.s) “Ramazanı Şerifin son gecesi semâvât, arz ve melekler Ümmeti Muhammed’e olan musîbet’ten dolayı ağlarlar” buyurduklarında:”Ya Resulallah o musîbet nedir?” diye sual olundu. Nebi (a.s) buyurdu ki: “O musîbet Ramazanı Şerifin gitmesidir. Çünkü Ramazânı Şerifte dualar müstecab, sadakalar makbul, hasenat kat kat ve azap kaldırılmıştır. Şimdi Ramazânı Şerifin gitmesinden daha büyük ne musîbet olur? ” Arz bizim için ağlayınca bizler ise ağlamağa daha yakın ve lâyıkız.
Denildi ki, oruç üç nevidir.
Birinci nev’ıavamın orucuikincisi havassın orucu , üçüncüsü havassü’l havasın orucudur.
Avamın orucu, yalnız mideyi yeme içmeden, tenasül uzuvlarını da şehvetten korumaktır.
Havassın orucu salihıynin orucudur. O salihıynin orucu bütün günahlardan korunmakladır. Azaları günahlardan koruma da beş şeye devamla mümkün olur:
Birincisi: Şer’an bakmak yasak olan şeylerin hepsinden gözünü yummaktır.
İkincisi: Gıybet, yalan ve dedikodudan ve yalan yere yeminden sakınmaktır. Çünkü Hazreti Enes (r.a) Nebi (a.s)’dan rivayet ettiği Hadis-i Şerifte: “ Beş şey orucu bozar” buyurdu. Yani sevabını iptal eder demektir.
O beş şey : Yalan, gıybet,dedikodu, yalan yere yemin ve şehvetle bakmak…Bunlar orucun sevabını yok eder.
Üçüncüsü: Şer’an mekruh olan şeyleri dinlemekten kulağını korumaktır.
Dördüncüsü: Bütün âzâlarını mekruh olan şeylerden men ve karnını iftar vaktinde şüpheli olan şeylerden korumaktır. Çünkü helâl olan şeylerle, oruç tutup haram olan şeylerle iftar etmekte bir mânâ yoktur. Zira Rasulü Ekrem Efendimiz:
كَمْ مِنْ صَاءِمٍ لَيْسَ لَهُ اِلاَّالْجُوعِ وَالْعَطَشُ
“Çok oruçlular vardır ki, sadece açlık ile susuzluk çekerler” buyurdu.
Beşincisi: İftar vaktinde karnını helâlden doyurasıya yememelidir.
Havassü’l-havasın orucu, dünyevi düşüncelerden kalbini hıfz ve Allahü Teâlânın gayrından başka her şeyi kalbinden çıkarmakladır. Çünkü bu havassül havas oruçlular Allahü Teâlâ’dan başka bir şeyle kalplerini meşgul etseler oruçları onlara göre bozulmuş olur. Bu oruç Peygamberlerin ve Sıddıkların mertebesidir. Muhakkak bu makam tamamen Allahü Teâlâya dönmek ve ondan gayrı şeylerden kaçınmakla hâsıl olur.