Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
Des başkanı avcı: Din eğitiminde geride kaldık
Türkiyeânin din eğitiminde dünyanın gerisinde olduğunu ifade eden DES Başkanı Gürkan Avcı, din eğitiminin temel eğitim hakkı olması yanında çocukların ahlaki gelişimine büyük katkıları olması ve toplumsal huzur ve barışın sağlanmasındaki faydaları nedeniyle özellikle AB ülkelerinde devlet tarafından büyük maddî destek gördüğünü söyledi.
Türkiye, din eğitiminde dünyanın gerisinde
Demokrat Eğitimciler Sendikası (DES) Genel Başkanı Gürkan Avcı, Türkiyeânin din eğitiminde dünyanın gerisinde olduğunu ifade etti.
DES Genel Başkanı Avcı, yaptığı açıklamada, Türkiyeâde seçmeli din tersinin büyük tartışmalara sebep olurken birçok gelişmiş ülkede bu dersi almayan mezun bile olamadığını dikkat çekerek, âTürkiye din eğitimi konusunda dünyanın çok gerisinde kaldıâ dedi.
Avcı, din eğitiminin temel eğitim hakkı olması yanısıra, çocukların etik ve ahlaki gelişimine büyük katkıları olduğu ve toplumsal huzur ve barışın sağlanmasındaki faydaları sebebiyle özellikle AB ülkelerinde devlet tarafından büyük maddi destek gördüğünü söyledi. Gürkan Avcı, Avrupaâdaki din eğitiminde devletten çok kiliselerin büyük etkisinin görüldüğünü belirterek, şunları kaydetti:
âAvrupa genelinde din derslerinin okul bitirme ve sınıf geçmede belirleyici olduğunu da biliyoruz. Avrupaâda müfradat ilgili dinlerin temsilcileri tarafından belirleniyor ve öğretmenler de yine bu dine mensup cematlerce atanıyor. Devlete yalnızca öğretmenlerin maaşını ödemek kalıyor.
Türk eğitim sisteminin de hangi din ve mezhepten olursa olsun öğrencinin talebi halinde bu talebi karşılaması gerekiyor. Bu hususta çok ciddî eksiklikler var. 12 yıllık kademeli eğitim sistemi bu anlamda Türkiyeâyi çağdaş ve demokratik ülkeler standardına yaklaştıracaktır.
Bütün dünyada din eğitimi gerek ders sayısı gerekse saat miktarı açısından giderek artıyor. Bu hususta dünya sıralamasının en gerilerinde yer alan Türkiye ise bu açığı 4+4+4 yasasıyla kapatmaya çalışıyor. Başta Avrupa olmak üzere dünyanın neredeyse tümünde din dersi zorunlu.
ABDâde her beş özel okuldan dördü dinî gruplar tarafından yönetiliyor. Fransaâda özel okulların yüzde 95âi Katolik Kilisesiâne bağlı. Din eğitimi konusu Anayasayla ifade olunan Almanyaâda kiliseler, okul öncesinden üniversiteye kadar her aşamada eğitime katılıyor ve devlet okullarında da din ve ahlak dersi düzenli olarak okutuluyor.
İspanyaâdaki ilk ve orta okullarda din dersi almak zorunlu. Danimarkaâda ise din dersi ilk, orta ve lise de zorunlu. İsveç ve Norveçâte ise devlet okullarında ilk 9 yıl din dersi zorunlu olarak okutuluyor. Hollandaâda özel okulların üçte ikisini cemaat okulları oluşturuyor. Finlandiyaâda öğrenciler din ve ahlak dersinden birini seçmek zorunda.â
AVRUPA ÜLKELERİNİN ÇOĞUNDA DİN EĞİTİMİ ZORUNLU
Batıâda devlet okullarında zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki tür din eğitimi dersi olduğunu söyleyen Avcı Avrupa ülkelerinden örnekler verdi: âAlmanyaâda din dersi ilkokul birinci sınıfta başlıyor. Öğrenciler, 8 yıl boyunca haftada 4 saat din dersi alıyor. Ayrıca haftada birer saat de dinî ayinlere katılıyor. Avusturyaâda din eğitimi özel okullarda seçmeli, devlet okullarında ise zorunlu okutuluyor.
İngiltereâde din dersleri devlet ilk ve orta dereceli okullarında düzenli dersler arasında yer alıyor. Hollandaâda özel okullarda ise din dersleri zorunlu olup, haftada iki saat. İtalyaâda din eğitimi, anaokullarında ve ilkokullarda haftada iki saat, tüm diğer okullarda haftada bir saat okutuluyor. Yunanistanâda ise din dersi anaokulundan itibaren zorunlu okutuluyor.
Belçikaâda talep halinde, devlete ait ilk ve orta dereceli okullarda öğrenciler haftada en az 2 saat din veya ahlak derslerinden birisini seçerek okumak zorunda. Bütün bu örnekler, Batıâdaki ilk ve ortaöğretimdeki çoğulcu yapıyı ortaya koyuyor.â
Recep Gören / Ankara / Yeni Asya Gazetesi