Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


Des başkanı avcı: Din eğitiminde geride kaldık

Türkiye’nin din eğitiminde dünyanın gerisinde olduğunu ifade eden DES Başkanı Gürkan Avcı, din eğitiminin temel eğitim hakkı olması yanında çocukların ahlaki gelişimine büyük katkıları olması ve toplumsal huzur ve barışın sağlanmasındaki faydaları nedeniyle özellikle AB ülkelerinde devlet tarafından büyük maddî destek gördüğünü söyledi.


Türkiye, din eğitiminde dünyanın gerisinde
Demokrat Eğitimciler Sendikası (DES) Genel Başkanı Gürkan Avcı, Türkiye’nin din eğitiminde dünyanın gerisinde olduğunu ifade etti.
DES Genel Başkanı Avcı, yaptığı açıklamada, Türkiye’de seçmeli din tersinin büyük tartışmalara sebep olurken birçok gelişmiş ülkede bu dersi almayan mezun bile olamadığını dikkat çekerek, “Türkiye din eğitimi konusunda dünyanın çok gerisinde kaldı” dedi.


Avcı, din eğitiminin temel eğitim hakkı olması yanısıra, çocukların etik ve ahlaki gelişimine büyük katkıları olduğu ve toplumsal huzur ve barışın sağlanmasındaki faydaları sebebiyle özellikle AB ülkelerinde devlet tarafından büyük maddi destek gördüğünü söyledi. Gürkan Avcı, Avrupa’daki din eğitiminde devletten çok kiliselerin büyük etkisinin görüldüğünü belirterek, şunları kaydetti:


“Avrupa genelinde din derslerinin okul bitirme ve sınıf geçmede belirleyici olduğunu da biliyoruz. Avrupa’da müfradat ilgili dinlerin temsilcileri tarafından belirleniyor ve öğretmenler de yine bu dine mensup cematlerce atanıyor. Devlete yalnızca öğretmenlerin maaşını ödemek kalıyor.


Türk eğitim sisteminin de hangi din ve mezhepten olursa olsun öğrencinin talebi halinde bu talebi karşılaması gerekiyor. Bu hususta çok ciddî eksiklikler var. 12 yıllık kademeli eğitim sistemi bu anlamda Türkiye’yi çağdaş ve demokratik ülkeler standardına yaklaştıracaktır.


Bütün dünyada din eğitimi gerek ders sayısı gerekse saat miktarı açısından giderek artıyor. Bu hususta dünya sıralamasının en gerilerinde yer alan Türkiye ise bu açığı 4+4+4 yasasıyla kapatmaya çalışıyor. Başta Avrupa olmak üzere dünyanın neredeyse tümünde din dersi zorunlu.


ABD’de her beş özel okuldan dördü dinî gruplar tarafından yönetiliyor. Fransa’da özel okulların yüzde 95’i Katolik Kilisesi’ne bağlı. Din eğitimi konusu Anayasayla ifade olunan Almanya’da kiliseler, okul öncesinden üniversiteye kadar her aşamada eğitime katılıyor ve devlet okullarında da din ve ahlak dersi düzenli olarak okutuluyor.


İspanya’daki ilk ve orta okullarda din dersi almak zorunlu. Danimarka’da ise din dersi ilk, orta ve lise de zorunlu. İsveç ve Norveç’te ise devlet okullarında ilk 9 yıl din dersi zorunlu olarak okutuluyor. Hollanda’da özel okulların üçte ikisini cemaat okulları oluşturuyor. Finlandiya’da öğrenciler din ve ahlak dersinden birini seçmek zorunda.”


AVRUPA ÜLKELERİNİN ÇOĞUNDA DİN EĞİTİMİ ZORUNLU

Batı’da devlet okullarında zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki tür din eğitimi dersi olduğunu söyleyen Avcı Avrupa ülkelerinden örnekler verdi: “Almanya’da din dersi ilkokul birinci sınıfta başlıyor. Öğrenciler, 8 yıl boyunca haftada 4 saat din dersi alıyor. Ayrıca haftada birer saat de dinî ayinlere katılıyor. Avusturya’da din eğitimi özel okullarda seçmeli, devlet okullarında ise zorunlu okutuluyor.


İngiltere’de din dersleri devlet ilk ve orta dereceli okullarında düzenli dersler arasında yer alıyor. Hollanda’da özel okullarda ise din dersleri zorunlu olup, haftada iki saat. İtalya’da din eğitimi, anaokullarında ve ilkokullarda haftada iki saat, tüm diğer okullarda haftada bir saat okutuluyor. Yunanistan’da ise din dersi anaokulundan itibaren zorunlu okutuluyor.


Belçika’da talep halinde, devlete ait ilk ve orta dereceli okullarda öğrenciler haftada en az 2 saat din veya ahlak derslerinden birisini seçerek okumak zorunda. Bütün bu örnekler, Batı’daki ilk ve ortaöğretimdeki çoğulcu yapıyı ortaya koyuyor.”


Recep Gören / Ankara / Yeni Asya Gazetesi


Egitim Haberleri

MollaCami.Com