Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim
âhesaba çekilmeden evvel, kendinizi hesaba çekiniz!â
âHESABA ÇEKİLMEDEN EVVEL, KENDİNİZİ HESABA ÇEKİNİZ!â (Tirmizî, Kıyame, 25)
â¦Tasavvuf büyüklerinden ve Allahâın veli kullarından birçoğu, muhasebe yolunu seçmişlerdir. Nedir muhasebe?
O büyükler her gece yatacağı zaman; o gün yapmış olduğu işlerini, sözlerini, hareketlerini, hareketsizliklerini, düşüncelerini, her birinin niçin olduğunu anlarlar ( tek tek değerlendirirler). O günkü kusur ve günahlarını temizlemek için tevbe ve istiğfar ederler. Allahâa boyun bükerler, yalvarırlar. O günkü ibadet ve iyiliklerinin de Allahâın hatırlatması ve kuvvet vermesi ile olduğunu bilirler (kendilerinden bilmezler). İyilik ve ibadetleri yapmayı ilham edip kuvvet verdiği için Allahâa hamd ve şükür ederler.
Muhiddîn-i Arabî k.s. buyuruyor ki, âBen kendimi hesaba çekmekte Meşâyıh-ı kirâmâın hepsinden ileri gittim. Niyetlerimi, düşüncelerimi de hesaba kattım.â
Peygamberimiz s.a.v.âden bildirdiklerinden yola çıkarak İmam-ı Rabbani k.s. âmuhasebeânin kolay yolunu bizlere şöyle anlatıyor:
Her gece yatarken âSÜBHÂNALLAHİ VELHAMDÜ LİLLAHİ VE LÂ İLÂHE İLLALLÂHÜ VALLÂHÜ EKBERâ duasını yüz defa okuyan kişi, tesbih, tahmid ve tekbir eylemiş olur. Böylece muhasebe yapmış, kendini hesaba çekmiş sayılır.
âTesbihâ (Sübhanallah) kelimesi, tevbenin anahtarıdır. Kişi bunu çok okuyarak kusurlarının, günahlarının af edilmesini istemiş olur. Bu günahlardan dolayı Hak teâlââya bulaştırılmış olan lekeleri (mecazdır) tenzih ve takdis etmiş olur.
(Yani âİşlediğim günahlardan seni tenzih ederim Rabbim. Sana layık hareket edemedim, sana karşı bu kusurları işlememeliydim.â denilmiş olur.)
Zira günah işleyen kişi emir ve yasakların Sahibinin azamet ve kibriyâsını düşünmüş olsaydı Oânun emirlerine karşı gelemezdi. Günahları yapması Oânun emir ve yasaklarına kıymet vermediğini (hafife aldığını) göstermektedir. Tenzih kelimesini (yukarıda yazılı olan duayı) bol bol okuyarak bu kusurun af olunması ümit edilir.
İstiğfar etmek günahların örtülmesini istemektir. Tenzih kelimesini okumak, günahların yok olmasını istemektir.
O nerede bu nerede? âSübhânallahâ şaşılacak bir kelimedir. Söylemesi çok kısa (kolay), manaları ve faydaları pek çoktur.
âTahmidâ (Elhamdülillah) kelimesini çok okumakla Allahâa şükür edilmiş, verdiği nimetlerin şükrü yapılmış olur.
âTekbirâ (Allahüekber) kelimesi ise, Hazret-i Allahâın kulların şükürlerinden çok yüksek olduğunu, hiç kimsenin Oâna yakışan şükrü yapamayacağını ifade etmektedir. Çünkü yapılan (eksik) istiğfarlar, (noksan) af dilemeler için de çok istiğfar etmek lâzımdır. Allahâa yakışacak hamd, ancak Oânun tarafından yapılabilir.
Bunun içindir ki Hazret-i Allah Saffat suresinde âSübhâne Rabbike Rabbilâizzeti amma yesifünâ buyurmuştur. Mealen: âSenin güç ve kuvvet sahibi Rabbin, onların yakıştırdıkları vasıflardan münezzeh ve yücedir.â (Saffat, 180 / Elmalılı)
Kendini hesaba çekmek isteyenler bu ayeti çok okumalıdır. Böylece hem istiğfar ve şükür etmiş, hem de hakkıyla istiğfar ve şükrü yerine getiremediklerini beyan etmiş olurlar.
MEKTUBAT-I İMAM-I RABBANİ, 309. MEKTUP
kendimi feci hesaba cekenller napsin... hayat yasanilmaz hale geliyor :(
kendimi feci hesaba cekenller napsin... hayat yasanilmaz hale geliyor :(
Hiçbir şeyde ifrat ve tefrite yani aşırı uçlara gerek yok. İnsan ne umursamaz olmalı, ne de haddinden fazla takıntı yapmalı.
Çünkü bu takıntılar sürekli hale gelince psikolojik rahatsızlıklara sebebiyet verebiliyor. Evham gibi mesela.
Kişinin gerekli şartlara uyup samimi tevbesini yaparak Allah'a güvenmesi yeterlidir. Allah'ın merhameti çok büyük.
Allah c.c razi olsun kardeşim :;)):
Cümlemizden razı olsun :)