Bölümler | Kategoriler | Konular | Üye Girişi | İletişim


73 Fırka: Fırka-i Naciye 1 ve Fırak-ı Daalle 72



MEZHEPLER: FIRKA-İ NACİYE VE FIRAK-I DAALLE

Peygamber efendimiz s.a.v.
“Benim ümmetim yetmiş üç fırkaya ayrılacaktır. Biri müstesna (hariç), hepsi cehenneme girecektir.” buyurdular.

“O cehenneme girmeyecek olanlar kimlerdir ya Rasulallah?

“Benim ve Ashabımın bulunduğu (amel ve itikat) üzere olanlardır.” buyurdular. (Tirmizi)


ÜMMET İKİ KISIMDIR:

1. Ümmet-i Davet: Peygamber Efendimizin tebliğ ve davetine muhatap olan ve kıyamete kadar gelecek bütün insanlar bu manada ümmet-i Muhammed’dir.

2. Ümmet-i İcabet: Peygamberimizin davetini kabul etmiş olanlar. Yukarıdaki hadis-i şerifte geçen ümmet, işte bu ümmet-i icabettir.



ÜMMET-İ İCABET DE İKİ KISIMDIR:

a) Fırka-i Naciye: Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat mezhebi üzere olanlardır.

b) Fırak-ı Daalle: Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat itikadına muhalif itikat ve amel edenlerdir.

Hadis-i şerifte zikredilen ve cehenneme girecek olan yetmiş iki fırka, başlıca yedi fırkaya ve bunların her bireri bir takım kollara ayrılmakla yetmiş iki fırkaya ulaşır.



FIRAK-I DAALLE 72 FIRKAYA AYRILIR

1. MUTEZİLE (20)

Yirmi fırkadır: 1- Vasılıyye 2- Amriye 3- Hüzeyliyye 4- Nazamiyye 5- İsvariyye 6- İskafiyye 7- Caferiyye 8- Bişriyye 9- Mizdariyye 10- Hişamiyye 11- Salihiyye 12- Habitiyye 13- Hadsiyye 14- Muammeriyye 15- Sümamiyye 16- Hayyatıyye 17- Cahiziyye 18- K’abiyye 19- Cübbabiyye 20- Behşemiyye

2. ŞİA (22)

Üç fırkadır:
a) Gulat-ı Şia, on sekiz kolu vardır: 1- Sebbahiyye 2- Kamiliye 3- Beyaniye 4- Mugıriye 5- Cenahiye 6- Mensuriye 7- Hitabiye 8- Gurabiye 9- Zemmiye 10- Hişamiye 11- Zürariye 12- Şeytaniye 13- Müfevviza 14- Bidaiyye 15- Nusayriyye 16- İhsakıyye 17- Yunusiyye 18- İsmailiye

b) Zeydiyye, üç kolu vardır: 1- Carudiyye 2- Süleymaniyye 3- Betriyye

c) İmamiyye


3. HAVARİC (20)

Yirmi fırkadır: 1- Muhakkime 2- Ezeriga 3- Necedat 4- Asferiyye 5- Acaride 6- Hazimiyye 7- Şuaybiyye 8- Halefiyye 9- Malumiyye 10- Saltıyye 11- Hamziyye 12- Sealibe 13- Ahnesiyye 14- Şeybaniyye 15- Rüşdiyye 16- Mükremiyye 17- İbaziyye 18- Hafsıyye 19- Harisiyye 20- Şeybiyye

4. MÜRCİE (5)

Beş fırkadır: 1- Yunusiyye 2- Ubeydiyye 3- Gusaniyye 4- Sevbaniyye 5- Sevmeniyye

5. NECCARİYE (3)

Üç fırkadır: 1- Za’feraniyye 2- Burgusiyye 3- Müstedrike

6. CEBRİYYE (1)

7. MÜŞEBBİHE (1)




MEKTUBAT-I iMAM-I RABBANİ'DEN...




AÇIKLAMA

Yukarıdaki listeler birçok insanın kafasını karıştırıyor. Çünkü bu 73 grup, günümüzde çok tartışılan mezhep meselelerinin temelini oluşturuyor.
"73 Fırka" meselesini iyi anlayabilmek için tarihsel süreçleri iyi bilmek ve doğru anlamak lazım.


Tarihsel süreçleri incelediğimde, nacizane anladığıma göre meselenin özü şudur:

Yukarıdaki "Fırak-ı Daalle" (sapmış-sapıtmış) olarak isimlendirilmiş olan 72 grup, dinin çeşitli hükümlerinde Rasulullah s.a.v. ve Ashab-ı kiram'ın bildirdiklerinden farklı tevillere, fikirlere ve uygulamalara gitmişlerdir. Kimisi ayet ve hadisleri noksan aklına göre yorumlamış, kimisi yunan filozoflarının etkisinde kalmış, kimisi eski pagan inançlarının tesirinden kurtulamayarak -özellikle çok ince itikadi meselelerde- yanlış hükümler ve fikirler ortaya koymuş, sonra bu bozuk fikirlerini yaymaya çalışmışlardır.

Böylece Peygamber Efendimizin s.a.v. mucize-i haberiye olarak önceden haber verdiği bu fikirsel ayrılıklar, O'nun s.a.v. vefatından sonraki yıllarda kısa zamanda kendini göstermiştir.

Özellikle Hulefa-i Raşidin döneminde yapılan fetihlerle İslam topraklarının genişlemesinden sonra, bu fikirsel tartışmalar-gruplaşmalar Irak-Bağdat bölgesinde yoğunluk kazanmıştır.

Fikirsel gruplaşmalar başka bölgelerde de baş göstermekle birlikte Bağdat merkezi konumda kalmıştır. Çünkü ilim medreselerinin büyük çoğunluğu orada idi.
Bu medreselerde eğitim alan ve eğitim veren bilginlerin-alimlerin bir kısmı (kasıtlı veya kasıtsız) itikatta bozuk fikirler üretmişlerdir.

Peki bunların bozuk olduğunun ölçüsü nedir? Ya onların ortaya koyduğu fikirler doğruysa? denilirse cevap şudur:

Ölçü, Peygamberimiz s.a.v.'in ve mübarek Ashabının nakil yoluyla bildirdikleridir.
Ashab-ı kiramın temiz yaşayışına, Rasulullah s.a.v.'den aktardıklarına milim uymayan her şey; batıldır, bozuktur, bidattir.

Ölçü budur.
İşte bu yoldan milim ayrılmayanları Peygamber Efendimiz s.a.v. "Fırka-i Naciye" olarak isimlendirmiş ve onların kurtuluşta olduğunu müjdelemiştir.
Bu kurtulmuş olan fırka, EHL-İ SÜNNET VE'L-CEMAATTİR. Allah bizleri ve sevdiklerimizi doğru yolundan ayırmasın.

ALLAHÜAĞLEM

Muazzam bir çalışma olmuş Allah razı olsun.
Fakat anlatılan "Fırka-i Naciye" ile diğerlerinin kesin farkları nelerdir ?
Yani verilen hükümlerde ne gibi farklılıklar var.
Neye göre Fırka-i Naciye olunur ?
Allah razı olsun :)

Estağfurullah. cümlemizden.

Onlar ayrı konu başlıkları olarak anlatılacak konular.
Daha sonra inşallah o konuları da toparlar koyarım.

bide anlasam :) bana sozluk gerek

altinda aciklanmis ozur

bide anlasam :) bana sozluk gerek


Evet açıklamıştım :)


Mezhepler

MollaCami.Com